Gemiddelde etmaaltemperatuur in september ca 3 graden hoger dan in mei, terwijl in mei zon veel hoger staat en dagen veel langer zijn. Hoe kan dat?

Ligt dat alleen aan de temperatuur van de zee en van het land? Of is het zo, dat de windrichting in mei vaak anders is dan in september? Speelt het sneeuw en ijs in de poolstreken, in de Alpen, enz., een rol? Enzovoorts?

13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

- Het noordelijk halfrond wordt gedurende de gehele zomer aan meer licht (en dus energie en warmte) blootgesteld, waardoor het aan het afkoelen is van de warmere maanden, in plaats van opwarmen van de koudere maanden.

- Gedurende de zomer worden sneeuwpieken en ijskappen kleiner of verdwijnen. Hierdoor weerkaatst er minder zonlicht (de albedo is lager). Doordat er minder zonlicht weerkaatst wordt, blijft de warmte beter behouden.

- Land warmt langzaam op, en koelt langzaam. Gedurende de zomermaanden blijft veel warmte behouden die gedurende de wintermaanden weer verloren gaat.

Het komt er in principe dus op neer dat, terwijl in mei het noordelijke halfrond begint met opwarmen, en dus van een lagere naar een hogere temperatuur begint te klimmen, in september juist het afkoelen begint. Omdat dit geleidelijke processen zijn, hebben is de temperatuur voor een deel afhankelijk van de voorgaande maanden. Hierdoor kan in september de temperatuur hoger zijn dan in mei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Zon staat (hier) op zij hoogst op 21 Juni ....dat is het begin van de zomer (niet weerkundig dat is 1 juni)....dat wil niet zeggen dat het de warmste dag van het jaar is.
September is daarentegen nog zomer. (tot 21).
Met weer speelt alles in onze atmosfeer een rol... daarom kan je warme zomers hebben en frisse , natte en droge ,wisselvallige en standvastige) De luchtdrukzones (laag en hoog) spelen hierin een hoofdrol ,de straalstroom ook, evenals de storingen (West Europa is een uitgesproken storingsgebied ... met zeeklimaat met overheersende Westen en Zuidwestenwinden)
De gemiddelde hogere temperatuur over lange termijn heeft met al die factoren te maken.

Maar onthou dat de zon het hoogst zit de eerste dag van de zomer....en in Juli beginnen de dagen al te korten.
Omgekeerd geldt hetzelfde...Op ong. 21 December begint de Winter en staat de zon hier het laagst , zijn de dagen kortst....maar is het gemiddeld veel warmer dan in Februari.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
opwarmen heeft altijd een naijleffect.
opwarming in de zomer gebeurt tot en met de eerste week van augustus. daarna is de aanwezigheid per dag van de zon al weer zoveel verminderd, dat de afkoeling groter is dan de opwarming. de warmste dagen per jaar vallen gemiddeld gesproken dan ook in de 2e helft van juli en de 1e week van augustus (ook wel de hondsdagen genoemd).
hetzelfde effect is er op een enkele dag. (los van snel veranderende weersomstandigheden zoals het opkomen van een depressie of onweersfront). de warmste tijd van de dag ligt om die reden in de winter tussen 1 en 3 uur ´s middag en in de zomer tussen 2 en 5 uur ´s middags.
hetzelfde geldt voor de omgekeerde situatie. de koudste maanden zijn januari en februari en het koudste deel van de dag is het uur van de zonsopkomst.