Als je de maan overdag in nederland kan zien, betekent dit dan dat er in Australie bijvoorbeeld op dat moment geen maan is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (6)

Correct.

De maan staat dan aan "onze" kant van de aarde, en is daardoor onzichtbaar vanaf de "andere" kant.

Met een wereldbol en een tennisbal (die de maan voorstelt) kun je dat vrij makkelijk inzien.

Overigens is het zo dat 12 uur later, wanneer wij de maan niet meer kunnen zien omdat de maan dan voor ons is ondergegaan, men in Australië de maan weer wel kan zien.
Cryofiel
13 jaar geleden
Zoals je kunt zien op de afbeelding kan de halve wereld de maan zien. De andere helft ziet de maand niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de werkelijke verhoudingen te zien, een wat realister plaatje vanaf richting mars naar de aarde omkijkend

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat kleine puntje rechts is de maan. De heldere stip is de aarde. De blauwe afbeelding is een opname vanuit het ruimtestation dat vlak boven aarde ronddraait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Op dit plaatje zie je een "volle aarde" en een "volle maan". Zo'n plaatje is vanaf Mars weliswaar te maken, maar dat is heel moeilijk. Dit plaatje is dan ook geschoten vanuit de omgeving van Mercurius - precies vanaf de andere kant dus. Daarom zijn zowel aarde als maan "vol". Zie http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap100901.html voor de bron van het plaatje, met een beschrijving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je hebt gelijk, ik onthield de verkeerde naam.
Wanneer U exact de andere kant van de wereld bent :
Voor Nederland is dat ongeveer 1000km ten zuidwesten van de Chatham eilanden (Van Nieuw Zeeland ) , dan is het beeld van de hemel ook exact het omgedraaide.
Op grote schaal is het zo dat wij bijv. De Grote Beer kunnen zien en nooit in Nieuw Zeeland.
De zon dat is wel heel gemakkelijk: hier dag , daar nacht
Bij de maan is dat ook zo....wanneer wij ze zien , zien ze de maan ginds niet.
Maar vandaag is het in Nederland : laatste kwartier (53%) , morgen om 5.22 AM (Wellington tijd) is het in Nieuw Zeeland is het ook Laatste Kwartier : dus toch opletten en niet verwarren met maanstanden !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe wij de maan zien wordt bepaald door de onderlinge posities van zon, aarde en maan, terwijl de maan om de aarde draait (en beide samen om de zon). Iedereen op aarde ziet dus de zelfde volle maan. Alleen zien de Australiers hem op zijn kop staan... Maar dat komt omdat zij voor ons gezien, zelf met hun hoofd de andere kant op wijzen. Voor de volle maan maakt dat weinig uit, maar voor halve maan is dat verwarrend. Wij zien de Eerste Kwartier maan als |) terwijl deze op het zuidelijk halfrond dan de vorm (| heeft. Het bekende ezelsbruggetje dat de EK maan gezien kan worden als een letter P van Premier (eerste) werkt daar dus niet. Makkelijk is het om te onthouden dat de EK maan altijs 's avonds te zien is en de Laatste Kwartier maan altijd 's ochtends. Dat geldt voor beide halfronden.

Toegevoegd na 25 minuten:
Voor de duidelijkheid:
Als wij de maan overdag of 's nachts zien, zien ze hem op dat zelfde moment aan de TEGENOVERGESTELDE zijde van de wereld niet, maar 6 uur later of meer wel. Maar je kunt de maan onder bepaalde omstandigheden wel waarnemen op de twee verschillende halfronden, b.v. als hij op de grens van dag en nacht staat.
Zie bijgaande animatie, de standen 3 en 7 van de maan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las wat tegenstrijdigheid in de antwoorden. Volgens mij is het wel zo, dat een rechtse maan in Nederland wassende maan betekent en een linkse maan afnemende maan, en dat op de Antipoden-eilanden, volgens mij de dichtstbijzijnde stukken land vanaf de tegenpool van Nederland, het andersom is. Is dat Nederland wassende maan en op hetzelfde moment op de Antipoden afnemende maan, dan zou het in Nederland volle maan zijn als het op de Antipoden nieuwe maan is. Het kan ook zijn, dat het in Nederland en op de Antipoden tegelijkertijd wassende maan is, alleen dat je de maan in Nederland rechts en op de Antipoden links ziet. In dat geval is het in Nederland en op de Antipoden overal op een bepaald moment volle maan. Dat laatste geloof ik eerder. Stel, als op het noordelijk halfrond volle maan is en tegelijkertijd op het zuidelijk halfrond nieuwe maan, hoe zal het dan op de evenaar zijn?

Toegevoegd na 23 uur:
Als het halve wassende maan is, is volgens mij de maan in Nederland rechts te zien en op de Antipoden links. Hoe ziet men de maan dan op de evenaar? Ik denk, dat het niet hoeft te zijn, dat de maan op het NH helemaal rechts te zien is en op het ZH helemaal links te zien is. Ik heb de maan in Nieuw Zeeland schuin zien staan (op ca 40 ZB). Het zou dus best kunnen zijn, dat op de evenaar de maan niet links of rechts te zien is, maar beneden of boven. Verder is het volle maan als de aarde tussen de zon en de maan in staat, en nieuwe maan als de maan tussen de zon en de aarde in staat. De plek waarop men op de aarde staat verandert daar niets aan. Volgens mij is het zo, dat, als de zon in Nederland op is is die onder op de Antipoden. Andersom is ook het geval. Dat zal voor de maan ook gelden. Op het NH beweegt de zon voor het oog van oost naar west via zuid en op het ZH van oost naar west via noord. Dus voor het oog is dat in tegengestelde richting. Voor de maan zal dat ook wel gelden, dacht ik.