Is het wel eens meer zo extreem geweest als de oorlog in Ethiopië die nu gaande is?

Ik maak mij namelijk er eigenlijk erg ongerust erover.
Eerlijk gezegd sowieso over alles wat er in de wereld gebeurd, maar dat is een verhaal apart :)

1.8K
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Heb jij het idee dat de oorlog in Tigray nu erger is dan bijv. in Afghanistan, of Syrië? Er is op meer plaatsen / veel te veel plaatsen / in de wereld oorlog, waarbij ook oorlogsmisdaden worden gepleegd......

Antwoorden (2)

In 1974 werd keizer Haile Selassie afgezet door een groep militairen van de Derg. Na een interne machtsstrijd greep kolonel Mengistu de macht. Onder het Mengistu-regime beleefde Ethiopië een bloedige periode van repressie en strijd die aan vele duizenden mensen het leven heeft gekost. De door het regime uitgeoefende 'rode terreur' ging gepaard met grootschalige arrestaties, martelingen en moorden door de overheid. Het is daarna nooit meer echt rustig geweest met tussentijden even maar elke keer weer is er strijd
2 jaar geleden
Ja. De Tweede Congolese Burgeroorlog bijvoorbeeld. Dat was een conflict dat zich grotendeels op het grondgebied van Congo-Kinshasa afspeelde. Omdat negen Afrikaanse landen bij het conflict betrokken waren, wordt het conflict ook wel de "Afrikaanse Wereldoorlog" genoemd.
Volgens het International Rescue Committee kostte het conflict tussen 1998 en 2003 aan ongeveer 5,4 miljoen mensen het leven, de meeste slachtoffers stierven als gevolg van honger en ziekte. Miljoenen anderen vluchtten voor het geweld.

In Ethiopië vielen tot nu toe ‘slechts’ enige honderdduizenden doden.
SimonV