Waarom gaat de stijgende warme lucht bij de evenaar uiteindelijk naar noord en zuid?

Waarom stijgt het niet verder, of juist eerder naar noord/zuid, en waarom niet naar oost/west?

een jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Die lucht kan niet aldoor verder blijven stijgen natuurlijk. Door de aantrekkingskracht van de aarde is de laag lucht ongeveer overal even dik. Om de 'ruimte' die de opstijgende lucht achterlaat op te vullen stroomt er lucht van noord en zuid naar de evenaar. Wordt daar als het ware heen gezogen. Op grote hoogte, waar de lucht is afgekoeld, werkt het net andersom. Dat de opgestegen lucht niet naar oost of west stroomt heeft als reden dat ook dáár lucht is opgestegen. Dan volg je immers de evenaar, links- of rechtsom. Lucht van noord en zuid naar de evenaar (de zg. passaatwinden) stroomt overigens niet recht naar de evenaar, dat heeft te maken met het roteren van de aarde.
een jaar geleden
De stijgende warme lucht bij de evenaar gaat naar noord en zuid omdat de aarde draait. De warme lucht wordt naar de polen gedreven door de Coriolis-kracht, die wordt veroorzaakt door de rotatie van de aarde. Deze kracht veroorzaakt een draaikolk in de luchtstroom, waardoor de warme lucht naar de polen wordt gedreven.
9 maanden geleden