Wie weet wat dit is, het voelt aan als een steen maar er zit een patroon op?

Zojuist gevonden in mijn tuin, het ziet eruit aan als een versteend iets.
Er zit een patroon op wat lijkt op schubben of mais.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Wat leuk! Dat je dat zomaar in je tuin vindt.

Dat is een zwerfsteenfossiel van een zee-egel. Uit het Krijt (145 tot 66 miljoen jaar geleden).

Dit staat er in de bron:

Vroeger, nog voordat men wist wat fossielen waren, dachten mensen dat fossiele zee-egels (die door menig boer werden opgeploegd) stenen waren die tijdens hevige onweersbuien uit de hemel omlaag vielen. In Friesland worden ze nog steeds 'tongerstiene' (donderstenen) genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een versteende zeeëgel

Toegevoegd na 2 minuten:
Als een zee-egel (met streepje dus, niet met trema) versteent, zijn de stekels erg kwetsbaar, die vallen er meestal af. Een heel enkele keer vind je een fossiele zee-egel met stekels, maar meestal zien ze er zo uit als die van jouw foto.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hallo patina!
wat jij net heb gevonden is een versteende zee-egel.
die kan je in veel warme landen vinden aan de kust (meestal niet versteend want ze zijn nogal oud.)
ikzelf heb ze in griekenland gevonden onderwater.
zee-egels zijn giftig als ze nog stekels hebben.
en veel mensen gaan er ook in staan.
(als je dat ooit overkomt moet je de stekels uit knijpen met limoen -een soort groene citroen- )
de meeste zee-egels laten hun stekels langzaam vallen bij het einde van hun leven en het gif trekt er dan langzaam uit.
de binnekant van de zee-egel (het soort van ''vlees'')verteerd zig langzaam en het stink ook erg.
de mond van de zee-egel is het gat aan de onderkant.
de anus is midden boven in. ( bij jou zijn er geen gaten denk ik omdat het versteend is . bij jou zit de mond in het rechtste onder stuk en de anus boven in het puntje.)
zee-egels worden 3 a 10 cm breed. de breedste was 32 cm.
er zijn 860 à 950 zee-egel soorten die ooit zijn vernoemd.
het neefje van de zee-egel is de zanddollar.