waarom lijken de namen van de landen irak en iran zo op elkaar?

het scheelt maar 1 letter

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk, wat betekent Irak, niet iets soortgelijks als de betekenis van de naam Iran?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat betekent dan Iran?

Antwoorden (1)

Iran werd tot en met 1935 in het Nederlands officieel Perzië genoemd maar de naam van het land in het Perzisch (sinds de tijd van de Sassaniden (3e tm 7e eeuw)) is Iran geweest. De naam Perzië verwijst naar het Griekse woord Persis, wat weer afgeleid is van Pars, het deel van het land waar de oude koningen van Iran vandaan kwamen. Iran betekent 'Land van de Ariërs'.

In 1935 vroeg de toenmalige sjah Reza Pahlavi aan alle landen om voortaan de lokale naam van het land, Iran, te gebruiken. Omdat de naam Iran vaak aanleiding gaf tot verwarring met de buurstaat Irak, werd in 1949 voor buitenlands gebruik weer de naam Perzië officieel ingevoerd. Na een protest van de Perzische/Iraanse geleerden, kondigde de regering in 1959 aan dat, in andere talen dan het Perzisch, beide namen officieel gebruikt mogen worden.

Irak wordt al zolang als het bestaat Irak genoemd.

Er is verder geen diepere achtergrond waarom de namen zo veel op elkaar lijken.