In ieder geval minimaal twee keer.
Dit schip is gebruikt voor de Beagle-reis (uitgezonden door de VPRO), die de route van Charles Darwin heeft overgedaan, daarbij is het schip twee keer de evenaar gepasseerd.
(zie kaartje op volgende link:
http://beagle.vpro.nl/#/close/
)

Daarnaast vermoed ik dat het schip wel vaker over de evenaar gegaan is. Onderstaand stukje vond ik op wiki:

"In de zomer van 2000 werd het schip tijdens Sail Amsterdam 2000 gedoopt en kreeg het de naam Stad Amsterdam. In 2005 was ze het vlaggenschip van Sail Amsterdam. Sindsdien bevaart ze de wereldzeeën als opleidings- en charterschip voor gasten en neemt deel aan regatta's en zeilshows. In 2001 heeft ze de Cutty Sark Tall Ships' Race gewonnen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stad_Amsterdam_%28schip%29

Tijdens mijn rondreis door Argentinië zijn we het schip meerdere malen tegen gekomen.
Op de afbeeldingen hieronder zie je de clipper Stad Amsterdam, afgemeerd in de havenplaats Puerto Madryn.

Toegevoegd na 1 uur:
In aanvulling op je reactie, ik vond dit stuk nog online:
"Evenaar
Voor Stolwijk is de glorie van een dergelijk schip nu echt in aantocht. “De lijnen van het schip en de tuigage van de clipper zijn, historisch gezien, gemaakt voor dit soort zeereizen. De Stad Amsterdam is al negen jaar lang heen naar het Caribisch gebied en vanuit de Verenigde Staten terug naar Europa gezeild. Maar je bent pas een echt zeilschip als je op zijn minst de evenaar ben overgestoken of de Kaap hebt gerond. Dat gaat beide nu dus echt gebeuren. Verder is het voor ons geen bijzonder groot verschil waar we varen. Technisch gezien is het schip elk moment klaar voor de reis, geheel in overeenstemming met de eisen van Inspectie Verkeer en Waterstaat en het klassenbureau Lloyds Register.
De afgelopen jaren hebben we tijdens onze reguliere reizen in het Caribisch gebied, de Verenigde Staten en de Middellandse Zee goede contacten opgebouwd met lokale loodsen, autoriteiten en agenten. Die zullen we nu enigszins missen maar daar komt het wereldwijde netwerk en de ervaring van Anthony Veder weer goed van pas.” "

http://www.maritiemnederland.nl/gastankerreder-in-het-kielzog-van-darwin.70745.lynkx

En als ik het kaartje op de VPRO link goed bekijk en op die site ook even zoek op de term "evenaar", dan kom ik bij een artikeltje dat ze rond de Galapagos ook twee keer de evenaar zijn overgestoken (in één dag).

In dat geval kom ik dus op minimaal 4x.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo, dank voor je antwoord! Hier kan ik wat mee.
Het blijft een gok maar kan kiezen uit drie opties 4,6 of 8 keer, wat denk jij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie bewerking van mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor welke prijsvraag is dit eigenlijk?

Andere antwoorden (1)

Geen een keer. Is in Engeland op de klippen gelopen.