Meestal zijn het luchtspiegelingen van steden verderop. Vanuit Noordwijk is op die manier wel eens de kust van Engeland waargenomen.

Luchtspiegelingen naar boven worden het meest boven zee waargenomen, wanneer het water veel kouder is dan de lucht. Zeevaarders en kustbewoners kennen het verschijnsel als ‘kimming’. Wanneer er sprake is van kimming is een tweede, schijnbare horizon te zien, waaraan schepen omgekeerd naar beneden lijken te hangen. Het schip zelf hoeft vanwege de kromming van het aardoppervlak zelf niet eens zijn te zien!

In ons land zijn dergelijke luchtspiegelingen het meest boven de Waddenzee waargenomen. Het water van de Noordzee is als gevolg van de invloed van de Golfstroom bijna altijd warmer dan de lucht. Alleen in enkele gevallen waren combinaties van luchtspiegelingen naar boven en naar beneden boven de Noordzee te zien.

Toegevoegd na 41 seconden:
Maar het antwoord dat het de torens van een booreiland kunnen zijn is ook nog niet eens zo gek maar je hebt het over gebouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Iets wat je wel ziet maar er niet is is een hallucinatie.
Het zou ook een luchtspiegeling kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Het zijn gebouwen die net voorbij de horizon zijn
- Door reflecties in hogere luchlagen kan je soms honderden kilometers voorbij de horizon zien -> Je ziet gebouwen die echt ver weg staan
- Boten op afstand kunnen er uit zien als gebouwen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zouden boorplatforms kunnen zijn.