hoe werkt een aquaduct?

hoe gaat dat in zijn werking. (dan heb ik het niet over de bouw).

Toegevoegd na 17 minuten:
ik bedoel, wat gebeurt er met dat water en hoe gaat dat precies, waar komt het in uit, stroomt het erdoor of...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (4)

Door een korte weg onder de rivier of het kanaal te graven. Dat resulteert in een aquaduct. Als die te graven weg langer wordt noemen ze 't ook weleens 'tunnel'...

Toegevoegd na 15 minuten:
Het water, van de rivier/het kanaal wordt door een betonnen geul over de onderliggende weg geleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigelijk moet je dit zien als een normale rivier waar een weg onder is gegraven. De rivier wordt dan een sooet brug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De antwoorden van de anderen hebben betrekking op bv het gouwe aquaduct...het water in een bestaand kanaal of rivier waar de weg onderdoor geleid wordt.

Bij de aquaducten voor de water voorziening (het oude Rome) werd er van de berghellingen tot in rome een soort van brug voor dat water gebouwd met over de gehele lengte een gering "verval" zodat het water overal richting stad stroomde.
Het water was daar afkomstig van een bergmeer (begin aquaduct) en bedoeld voor de water voorziening, drinkwaterdus, van de stad Rome. Meestal te tappen via fonteinen in de stad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is het enige juiste antwoord tot dusver m.b.t. de oorspronkelijke functie van het aquaduct (niet alleen in Italië maar ook in Spanje)
Een aquaduct werkt op zwaartekracht. Water dat hoog staat wil door deze kracht naar beneden stromen. Een meer dat hoog ligt kun je met een goot met een klein beetje verval (schuinte) kilometers ver laten stromen naar bijvoorbeeld een stad die wat lager ligt.

Toegevoegd na 3 minuten:
De goot is dan het aquaduct. Aqua is water en duct een buis.