Zou het kunnen lukken om met ons gemiddelde klimaat een iglo te kunnen bouwen?

ivm ons klimaat..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, althans, in de doorsnee winter niet. De sneeuw is simpelweg al niet dik en compact genoeg om in blokken te zagen, en tegen de tijd dat je klaar bent, dient de lente zich alweer aan.

Een goed gebouwde iglo zal echter niet zondermeer in elkaar storten ; die smelt gewoon netjes 'in vorm' weg. Maar een kinderbouwsel van sneeuwballen en vulsneeuw, daar zou ik mijn hand niet voor in het vuur durven steken. Of liever gezegd : daar heb ik er als kind heel wat van gebouwd die gewoon keurig in elkaar stortten binnen enkele dagen na het maken ;) Een zwakke plek in een muur is daarvoor al voldoende - en meestal heb je er daar vele van.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een echte iglo bouw je primair van OUDE sneeuw (die stevig in elkaar is gepakt dus) Daarvoor duren domweg de winters hier niet lang genoeg. Ook een giga berg sneeuw zoals we enkele jaren geleden hadden, is bij lange na niet voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wachten op een meter sneeuw, heeft geen zin.
Maar voor ons land is er een prima oplossing!
Sneeuwballen rollen, flink grote, en die met een houtzaag in blokken zagen.
Al de blokken moeten een iets wat schuine kant hebben, omdat de ring van sneeuwblokken steeds smaller worden gestapeld, totdat uiteindelijk een groot sneeuwblok het dak kan sluiten.
Iedere blok goed passend maken met de zaag, hoe beter ze passen, hoe steviger de iglo wordt.
Daarna bij flink vriezend weer, de iglo goed nat spuiten.
Hierna kan je zelfs in de iglo slapen.