Is het zo dat als je op de koudste plek van de aarde een emmer water in de lucht gooit, het neerkomt als ijs?

Iemand vertelde me dit een keer. Ik wil graag weten of het waar is :P

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee op de koudste plek krijg je het water niet uit de emmer bij het omhoog gooien... Want dan is dat al ijs...

Maar op de polen is dat niet zo... Water heeft een tijd nodig om te bevriezen... en het moet ook de warmte af kunnen staan, bij -50° celcius kan dat niet zo snel zoals je zegt...

Toegevoegd na 3 minuten:
In Leiden Nederland is de koudste plek op aarde en wellicht in het universum, een miljoenste graad boven het absolute nulpunt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, als dat water op kamertemperatuur is, dan lukt dat zelfs op het koudste plekje niet in die korte tijd.
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Hmm, kweenie... Als je een emmer water omhooggooit (zonder de emmer), verdeelt het water zich in een soort vliezen, die zich later deels samentrekken tot druppels. Vooral die vliezen, maar ook de druppels, hebben een veel groter oppervlak dan toen het water nog een emmervorm had. Door die grote oppervlakte koelt het water razendsnel af.
AWM
14 jaar geleden
Mja, jij bent een cryofiel en ik niet :)
Maar de tijd is te kort om het water zo snel in temperatuur te laten dalen meen ik.
Nee dat is niet waar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is niet mogelijk, de tijd tussen, het water in de lucht gooien en bevriezen is veel te kort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De soortelijke warmte van water is zo hoog dat de koude lucht het water niet voldoende kan afkoelen in zo korte tijd. Als je het zou vernevelen en over een groter gebied zou verspreiden, zou het wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,dan is het water al in de emmer bevroren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat je de koudste plek op aarde buiten bedoelt en niet in laboratoria...
Wanneer je water uit een emmer gooit, zal het zich verspreiden in druppels, een vliesvorm, een straal, etc... Het contactoppervlak met de koude lucht zal groter worden en daardoor zal het water sneller kunnen afkoelen dan gewoon in de emmer. Alleen heeft lucht de eigenschap dat het isoleert, het water zal dus pas écht snel afkoelen wanneer het op de grond terecht komt.