Hoe wordt het zeeniveau bepaald?

De zee (oceanen) is immers steeds in beweging, er zijn getijden en er zijn golfbewegingen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk zeeniveau bedoel je precies?

Het beste antwoord

Veranderingen in het zeeniveau worden gemeten met behulp van peilschalen langs de kust en satellieten. Peilschalen langs de kust meten de getijden. Wanneer de meetreeksen lang genoeg zijn (liefst 100 jaar of langer), kan hieruit ook de relatieve zeespiegelstijging (Figuur 2) bepaald worden. Om hieruit de absolute zeespiegelstijging af te kunnen leiden is nauwkeurige informatie over de lokale bodembeweging nodig. Deze bodembeweging wordt zo goed mogelijk bepaald met behulp van geologische modellen van de aardkorst. Toch is deze vertaalslag van relatieve zeespiegelstijging naar absolute zeespiegelstijging een bron van onzekerheid.

Sinds 1992 kunnen veranderingen in de hoogte van de zeespiegel over de hele wereld zeer nauwkeurig worden waargenomen met satellieten. Deze satellieten registreren niet alleen eventuele langzame trends maar ook snelle variaties die veroorzaakt worden door natuurlijke schommelingen, zoals golven en getijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nu heel wat wijzer geworden wat de meetmethoden betreft. Ben er echter nog niet zeker van of dit alles van invloed is op 'De top van de Mont Blanc ligt op ...meter boven de zeespiegel'. Toch hartelijk bedankt.

Andere antwoorden (1)

Dat de zee overal anders is dat klopt.
Als de zee rustig is (bijna vlak) dat meten ze het zeeniveau. Natuurlijk krijg je verschillende metingen en daarvoor nemen we het gemiddelde