Hoeveel regenwater moet er de komende jaren (ongeveer) gemiddeld meer afgevoerd worden door de rivieren in Nederland (beter: de provincie Groningen)?

via knmi.nl weet ik inmiddels dat tot 2100 ongeveer 21 mm per jaar meer water valt. Ik zou graag weten hoeveel liter water de rivieren meer te verwerken hebben om mijn eindverslag van mijn project kracht bij te zetten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16 tot 18 liter. maar dit ligt wel aan het aantal zon uren want sneeuw is immers koud!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip: 0800-8002, het informatienummer van Rijkswaterstaat. Als het goed is krijg je binnen een paar dagen antwoord. Kijk ook eens op de website van Ruimte voor de Rivier.

Het beste antwoord

Echt schatten hoeveel extra kuub water er door de rivieren afgevoerd moet worden, is bijna onbegonnen werk. Het klimaat is een chaotisch systeem dat zichzelf heel moeilijk laat voorspellen.

Het vervelende met rivierwaterafvoer is dat er heel slecht gemiddelden voor te geven zijn. In de rivierenpraktijk gaat het over maatgevende afvoeren waarbij gerekend wordt met het kunnen verwerken van pieken die 1 x in de zoveel jaar kunnen voorkomen.

Een stukje knip-en plakwerk uit een artikel van de Waterdienst:
Aan de hand van de in de Wet op de Waterkering opgenomen veiligheidsnormen wordt de maatgevende
afvoer van een rivier afgeleid. Dit is de maximale hoeveelheid water die de rivier moet kunnen afvoeren
zonder dat het achterland overstroomt. Voor de onbedijkte Maas (Limburg en een klein deel N. Brabant) is
de maatgevende afvoer gesteld op 1:250. Elk jaar is de kans op deze afvoer overigens wel even groot:
namelijk 1/1.250 per jaar. Voor de overgangsgebieden (Rijn-Maasmonding en IJsselmonding) geldt een
maatgevende rivierafvoer van 1/2.000. Dijken, uiterwaarden, het zomerbed en kunstwerken (bijvoorbeeld
sluizen) worden gedimensioneerd op deze afvoer.
Ten tijde van de hoogwaters van 1993 en 1995 was de maatgevende afvoer voor de Rijn gesteld op
15.000 m3/s en voor de Maas op 3.650 m3/s. Om deze rivierafvoeren veilig te accommoderen zijn met het
Deltaplan Grote Rivieren versneld dijkverhogingen uitgevoerd. In 2001 zijn, in lijn met de systematiek van
de Wet op de waterkering (1995), de maatgevende rivierafvoeren opnieuw vastgesteld en verhoogd tot
16.000 m³/s voor de Rijn bij Lobith en 3275 m³/s voor de Maas bij Borgharen (1:1250). Op termijn dient
rekening te worden gehouden met de mogelijkheid dat de maatgevende afvoer van de Rijn nog hoger
wordt; nl. 18.000 m³/s en die van de Maas 4.600 m³/s.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank! Ik heb inmiddels contact opgenomen met de helpdesk water, die zee interessante extra info hadden.

Andere antwoorden (1)

32 miljard liter in totaal per jaar buj benadering.