Wat gebeurd er met je compas als je precies op het puntje van de as boven of onderin de aarde staat?

Bij de Noord of Zuid Pool dus.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Met de Noordpool bedoelen we doorgaans het noordelijkste punt op aarde. Geheel iets anders zijn de magnetische polen van de aarde, waarop ons kompas is gebaseerd. Hier is namelijk sprake van de magnetische noordpool zich op de geografische Zuidpool bevindt. De afwijking tussen de magnetische windrichtingen en de oriëntatie van meridianen noemen we declinatie.

Bij een magneet is altijd sprake van een noordpool die zuidpolen aantrekt maar andere noordpolen afstoot. Omdat we de naald van het kompas die het noorden afwijst de noordpool noemen, wijst deze dus eigenlijk naar de magnetische zuidpool van de aarde. Zo komt het dat de magnetische noordpool van de aarde zich op Antarctica bevindt en dat we de magnetische zuidpool op zo'n duizend kilometer van de geografische Noordpool aantreffen.

Op de geografische Noordpool (zie je vraag) en Zuidpool zal een kompas naar de magnetische zuidpool (de Noordpool) wijzen. Je blijft lachen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan werkt je kompas gewoon niet en kan deze alle kanten op wijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan wijst de kompasnaald naar beneden en tolt rond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan wijst de naald naar het magnetische noorden dat is vanuit nl iets links vh noorden dus sta je met je rug naar Noorwegen links vj draai je om gezicht nr Noorwegen of canada recht vj :)gek hè
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan wijst je kompas nog steeds naar het magnetisch noorden, dat valt namelijk niet samen met de geografische noordpool, deze laatste is wel het verlengde van de aardas.

Zie het plaatje voor het verloop van het magnetisch noorden van de afgelopen 400 jaar.