Afzetting van zeeklei treedt op als de zeespiegelstand hoog is en de kleideeltjes in het water de kans krijgen om rustig te bezinken. In Nederland is dat gebeurd toen er nog een brede strandwal voor de kust lag (de huidige duinen) met daarachter een grote lagune waar het zeewater in kon stromen.

Oude zeeklei, in Nederland ook wel oude blauwe zeeklei genoemd, is een laag zeeklei die tussen de 8000 en de 4000 jaar geleden gevormd is.

Als we het over jonge zeeklei hebben, gaat het over afzettingen in de periode van ongeveer 3000 jaar geleden tot aan de middeleeuwen.

Het hangt er dus mee samen tijdens welke periode van hoge zeespiegelstand de zeeklei is afgezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
kijk. daar hebben we wat aan, +

Andere antwoorden (2)

Klei is geen levend object en veroudert dus niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
huh? ook niet levende objecten verouderen helaas, kijk maar naar mijn meubilair :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit zeeklei met krassen (van de kat), loshangende vellen, bleker worden de plekken, of vlekken gezien? Precies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wordende moet het zijn lijkt me? Rieneke kan jij uitsluitsel geven?
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, maar dingen eroderen, hebben een bepaalde ouderdom toch?
of mis ik iets? :)
Rieneke1
12 jaar geleden
ja het is wordende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet kan zeeklei niet verder eroderen omdat het al de kleinste vorm van sediment is. En bedankt voor de bevestiging.
Rieneke1
12 jaar geleden
dat wist ik niet, maar dan nog kan je de ouderdom ervan vaststellen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om het moment waarop het afgezet is. Zo lang de zeekleideeltjes in de zee zweven noem je ze nog geen zeeklei.
Op de wadden en in Zeeland, wordt er nog steeds nieuwe zeeklei gevormd, het is een proces dat nog steeds doorgaat.

Maar hoe dieper je graaft, hoe ouder zal de klei zijn.
Zo'n 70 duizend jaar geleden, tijdens de laatste ijstijd, stond de Noordzee helemaal droog, het zand begon te stuiven en vormde grote zandwallen langs onze kust.

Aan de binnenkant van deze wallen, vormde zich veen, vaak over de rivierklei heen ( Zeeland)
Aan het einde van de ijstijd, kwam het water weer terug en zo 3.000 tot 6.500 jaar geleden kwam het water weer omhoog

2.000 jaar geleden steeg het water snel en ontstonden er overal doorbraken en daardoor zeeklei.
Ieder doorbraak liet veel slib achter( zeeklei)

Waar ik nu woon, zit op 1.20 m. diep rivierklei, daar bovenop een laag veen,daar bovenop een laagje zeezand ( schelpen) van de doorbraken, en daar weer bovenop 1 m. zeeklei, goed te herkennen aan de schelpen.

En zo is het altijd gegaan, miljoenen jaren lang.
Zeeklei is dus jong en oud.