Is de gevoelstemperatuur sneller lager als de wind uit het oosten komt?

Stel het is - 5 graden. Maakt het dan uit of de wind uit het oosten of westen komt voor het gevoel?

een jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Meestal wel. De oosten wind is een "landwind" d.w.z. dat het een droge wind is. Hierdoor zal deze wind meer vocht aan jouw huid onttrekken, waardoor het kouder aanvoelt.
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
-
Je voelt inderdaad kou als je huid water verdampt. Maar met de droge lucht is er geen vocht OP je huid die verdampt. Juist met de vochtige westenwind waait er vocht in je gezicht, wordt je nat en dat maakt dat het juist veel kouder aanvoelt met westenwind. Waterkou heet dat.
De gevoelstemperatuur op de huid is erg afhankelijk van de luchtvochtigheid. Westenwind is vaak vochtiger dan droge wind uit het oosten. Juist die vochtige wind maakt het waterkoud en dat voelt op de huid veel kouder aan dan droge wind.

Daar komt bij dat het bij droge wind uit het oosten vaak helder en zonnig is en bij wind uit het westen eerder bewolkt. Juist de zon maakt een wereld van verschil in gevoelstemperatuur. Maar als je in beide gevallen in de schaduw staat, geef ik echt de voorkeur aan droge oostenwind ten opzichte van vochtige wind uit het westen.

(bron: jaren ervaring in dag-in-dag-uit buiten werken, weer of geen weer)
een jaar geleden
SingingCoyote13
een jaar geleden
grappig. geven jullie beiden nu allebei het tegengestelde antwoord welke beiden logisch lijken ook nog ?
Inekez1
een jaar geleden
Ja, maar naar mijn idee mist jc54 een belangrijk punt. Dat het met droge oostenwind kouder aanvoelt... kouder dan zonder wind ja. Maar met vochtige westenwind voelt het NOG kouder aan... Ik geef zelfs de voorkeur aan -5 met een lage luchtvochtigheid boven +5 graden met een hoge luchtvochtigheid.
Bordensteker
een jaar geleden
Het antwoord op de hoofdvraag moet ‘nee’ zijn. De windrichting op zich maakt voor de gevoelstemperatuur in de wetenschappelijk afgesproken definitie totaal niet uit. Vochtigheidsgraad van de lucht ook niet. Punt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gevoelstemperatuur#Berekening en
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/waarschuwingen/kou . Maar toch puntkomma.
Blijkens de vraaguitleg bij deze helaas niet in Meteorologie geplaatste vraag wordt hier naar het Gevoel gevraagd. Daarbij legt de Wetenschap het af tegen indrukken, meningen en overtuigingen.
Ik heb dan toch een lichte voorkeur met een + voor de motivering van Inekez1.
LeonardN
een jaar geleden
@Bordensteker "Vochtigheidsgraad van de lucht ook niet. Punt."
Zo lees ik het niet:
"De luchtvochtigheid speelt een kleine rol bij lage temperatuur en wordt daardoor niet apart in de berekening opgenomen. Wel is bekend dat een bezwete of natte huid sneller afkoelt door goede geleiding van de huidwarmte naar de koude lucht." Mijn persoonlijke ervaring/bias is ook dat een koude en vochtige wind het minst plezierig is. (ten opzichte van een koude en droge wind).
Ja, als de wind uit het oosten komt, is de gevoelstemperatuur sneller lager. Dit komt omdat de wind uit het oosten vaak kouder is dan de lucht die er al is.
9 maanden geleden