Wordt het aankomende zomer warmer als "normaal" in Nederland?

Ik hoor veel mensen zeggen dat het de aankomende zomer erg warm zal worden omdat de winter lang heeft aangehouden. Maar klopt dit wel? waarom wel/niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hier een link naar temp. overzicht van 1900 tot 2005

Conclusie volgens site:

"Men kan zich afvragen in hoeverre er een correlatie tussen de temperaturen van de seizoenen bestaat. In het bovenste deel van de tabel staan er een aantal op een rij.

Men ziet dat er tussen winter en lente en tussen zomer en herfst sprake is van enige correlatie. D.w.z. dat na een koude (warme) winter de kans op een koud (warm) voorjaar iets groter is dan gemiddeld. Het zelfde geldt voor de herfst. B.v.: Na een mooie zomer is de kans op een warme herfst iets groter.

Andere correlaties zijn uiterst zwak. Je kan haast zeggen dat het voor de kans op een warme zomer niet uitmaakt of er een koude dan wel zachte winter aan voorafging. Datzelfde geldt voor de zomer na het voorjaar en de winter na de herfst. Er is nauwelijks een (statistisch significant) verband"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In Centraal en Oost-Europa wordt de komende maanden kouder weer dan normaal verwacht door de grote hoeveelheden sneeuw die er nu liggen. De sneeuw reflecteert zonnewarmte en het kost veel energie om het te smelten. Zelfs als de sneeuw weg is kan het koude smeltwater in de grond voorkomen dat de temperatuur snel oploopt.

Ook in Nederland is het vroege voorjaar na een koudere winter gemiddeld iets kouder, vooral aan de kust. Dit wordt veroorzaakt doordat het zeewater langzaam opwarmt. Langs de kust is het Noordzeewater nu ongeveer een graad kouder dan normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zomer wordt zeker niet warmer dan gemiddeld, maar wel zonniger. En dat voelt ook lekker aan.