Is het mogelijk om de warmte uit de aarde te gebruiken voor ons eigen energie

En dat de ze in de toekomst gebruikt kan
worden inplaats van kernenergie

Toegevoegd na 5 minuten:
dat ze hier al gedeeltelijk gebruik van maken
dat is bekend maar is het mogelijk dat hier elke woning
gebruik van kan maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja!
Aardwarmte of geothermie is energie die kan ontstaan door het temperatuurverschil tussen de aardoppervlakte en diep in de aarde gelegen warmtereservoirs. Deze aardwarmte kan ingezet worden voor de winning van energie. Vooral in vulkanische streken (IJsland) liggen die op zo'n geringe diepte dat winning economisch lonend is.

Ook in Nederland en België is deze techniek in opkomst, met name voor de temperatuurregeling in gebouwen.

Een andere techniek om de ondergrond te gebruiken voor duurzame energieproductie is koude warmte opslag. Grondwater, vaak op een diepte van zo'n 100 m, wordt opgepompt en 's winters gebruikt als (basis-)verwarming van gebouwen waarna het weer de bodem wordt ingepompt. In de zomer kan het grondwater dienen als koeling. Minder diep kan ook, zie Warmtepomp.

Aardwarmte kan zowel direct gebruikt worden, bijvoorbeeld om te verwarmen en te koelen, maar ook voor de opwekking van elektrische stroom of in een warmtekrachtkoppeling. Met aardwarmte wordt zowel de wetenschappelijk technische bezigheden met aardwarmte als de wetenschappelijke bezigheden met de thermische situatie van de aarde, geothermiek, bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Goeie vraag!

Om alle bewoners van de aarde van van alles te kunnen voorzien, zullen we ook alle mogelijkheden moeten aangrijpen die er zijn. In Ijsland doet men dat al. Vanwege die geisers en de hitte in de aarde is er al en stelsel van warmwatervoorzienig dat daar van profiteert.
Plus verbouwen van groenten in de directe omgeving.