De gemiddelde stand van de zon tov het aardoppervloek is daar dichter bij 90 graden.

Dit betekent:
- Hogere instralings energie dichtheid per oppervlakte eenheid
- Kortere weg door de dampkring (minder filtering)
- Minder afkoeling gedurende diverse punten in het jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

daar hoeft een zonnestraal het misnte te ver warmen omdat hij recht aan komt op andere plekken moet een zonne straal meer land verwarmen omdat hij er schuin tegeaan komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is warmer aan de evenaar , zoals jelle voor U opzocht.
Maar dit houdt niet in dat de temperaturen aan de evenaar het hoogst zijn !
Dat wou ik toch even benadrukken.
Temperaturen aan de evenaar zijn vrij constant : 28°c tot 32°c gemiddeld.
Bij de keerkringen echter zijn er periodes die veel warmer zijn dan aan de evenaar , om dezelfde redenen plus het feit dat de aarde kantelt.
De warmste gebieden zijn in het nabije oosten te vinden (Iraq ,Saoudi Arabië en omgeving) : tot 50°C en meer.