De meerderheid van de inwoners van de regio, ruim 62% is Duitstalig. Dat is historisch zo gegroeid.

In 1919 werd het gebied door Italië geannexeerd van Oostenrijk-Hongarije, maar het gebied en de bevolking zijn eigenlijk nooit echt Italiaans geworden. Steden en dorpen kregen Italiaanse namen, maar die werden door de bevolking vrijwel niet gebruikt. Inmiddels heeft het gebied een beperkte autonomie gekregen.

"Ondanks de autonomie pleit een grote groep Duits- en Ladinischtaligen nog steeds voor afscheiding van Italië. Ook het gebruik van de verzonnen en na annexatie opgelegde Italiaanse plaatsnamen en de aanwezigheid van symbolen en namen die aan de annexatie herinneren ligt bij velen nog steeds gevoelig. Het veranderen van deze namen is een competentie van de provincie, die in overeenstemming met het autonomiestatuut echter verplicht blijft tot tweetaligheid." staat hierover nog vermeld op https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuid-Tirol.
...
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Taalsituatie_in_Zuid-Tirol voor meer informatie.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat zuid-tirool Duitstalig is, is niet historisch zo gegroeid. De Zuidtirolers zijn al eeuwen Duitstalig en na de annexatie door Italië in 1919 is dat zo gebleven.
. Het is Italië die al een eeuw probeert de Duitse taal te laten verdwijnen. De 36000 prachtige nieuwe bewegwijzeringen van de Alpenverein moesten in zes weken vervangen worden door tweetalig borden zo besliste minister Fitto (What’s in a name). Zo niet dan volgde een torenhoge boete. De Italianen zouden anders wel eens kunnen verdwalen in de bergen omdat zij de bordjes niet konden lezen. En dat kan heel gevaarlijk zijn. Zelfs de bergen stonden te schudden van het lachen bij zoveel onbenul. De nieuwe tweetalige wegwijzers in de bergen zijn er gekomen (gewoon de oude weer geplaatst) en in een paar dagen zijn de Italiaanse namen met zwart viltstift onleesbaar gemaakt of helemaal weggekrast.
https://bergwijzer.nl/nieuws/duits-versus-italiaans-in-zuid-tirol
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Al slaan ze elkaar in het openbaar niet de tent uit, dat zij vredzaam met elkaar samenleven is een utopie. De weerzin van de Tirolers (zeker onder de jeugdige bergbewoners) voor alles wat Italiaans is, is goed te merken. Een Tiroler is geen Italiaan en blijft voorlopig Duitstalig en als het even kan absoluut niet tweetalig. Men kan zelfs al wel spreken van een totale autonomie, de Zuid-Tiroolse regering kan volledig autonoom optreden.
https://www.trouw.nl/home/gruss-gott-welkom-in-italie~a427073a/