Wat heeft het Amstelmeer met de Amstel te maken?

Het Amstelmeer ligt in het noorden van Noord-Holland, tussen Anna Paulowna en Wieringen. Bij mijn weten stroomt de Amstel daar niet naartoe.

Waarom heet dit water dan toch het Amstelmeer?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Oorspronkelijk vormde het meer, het toenmalige Amsteldiep, een overgang tussen de Waddenzee en de Zuiderzee.

Heeft met het Amsteldiep te maken en niks met de amstel zelf.

Iets kan naar iets ander vernoemd zijn zonder bij elkaar in de buurt te liggen. Is toch niet zo raar?

In Utrecht heb je een Amsterdamsestraatweg maar die weg loopt niet door naar Amsterdam ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je weet is de Amstel een rivier die uitmond in wat nu het IJsselmeer heet. De keuze van de naam van het meer heeft natuurlijk alles te doen met de rivier de IJssel. Dat is duidelijk. De IJssel is evenwel niks anders dan een tak van de Rijn die bij Arnhem tegen de massa van de Veluwe aanbotst en zich kennelijk daarom daar gesplitst heeft.
Voor de afsluiting in 1932 heette het meer Zuiderzee. Die is er ook niet altijd geweest. Men vermoed dat rond de 8e eeuw bij een zware inbraak het eerste deel ontstond. Nu is het zo dat de zee in de regel inbreekt in de laagste delen en dat is dus dikwijls een rivierbedding.
Pak de kaart dan even erbij en kijk dan naar de vorm van het meer en ter vergelijking de vorm van de Dollard en ook het Lauwersmeer en heb je een historische atlas ook naar de oude Middelzee in Friesland. Kwa vorm zie je dan een opmerkijke overeenkomst. Mogelijk ligt daar een aanwijzing verscholen voor het antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Ik snap niets van dit speculatieve antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek eerst eens in je woordenboek op wat speculatie betekent. En vraag jezelf dan af of iemand aan het denken zetten op een logische vraag niet een pedagogiek is. Dat jij niet zonder de Wiki kan waaruit je standaard je antwoorden oplepelt kan ik natuurlijk niks meer aan doen als je zo vijandig reageert op een antwoord op een vraag die jij zelf niet gesteld hebt. Valt me dit keer mee dat je me niet be-mint.