Is er een bepaald weekritme te vinden bij eb en vloed?

Uit het emaille van tanden van hominiden blijkt een bepaald 6/7 daags patroon voor te komen. Dit zou volgens Dick Swaab de oorzaak hebben in het verschil in voedsel vinden bij eb en vloed. Maar hoe moet je een week onderscheiden met betrekking tot eb en vloed?

Toegevoegd na 3 uur:
Zie ergens bij minuut 18:

http://www.sg.uu.nl/opnames/voorjaar-2011/tijd/tijd-in-het-brein

8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is natuurlijk vréselijk eigenwijs om een professor tegen te spreken, maar ik denk toch echt dat hij ongelijk heeft.
Bekijk een willekeurige getijden-tabel en je ziet eb en vloed keurig ± 50 minuten per etmaal opschuiven.
Daar zit absoluut geen weekritme in!!!

Antwoorden (1)

Nee, er zit ongeveer 12½ uur tussen twee getijden. Elke dag schuift het tijdstip van hoog en/of laag water dus een half uurtje op. Dat is niet te koppelen aan een weekritme.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het schuift natuurlijk TWEE keer een ongeveer half uurtje op! Preciezer: ongeveer 50 minuten per etmaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Logisch, want de maan loopt in 29 dagen om de aarde: per dag dus 1/29e deel van 24 uur en dan kom je op die circa 50 minuten uit.