Wat was de grootste natuur ramp ooit?

Ik denk zelf de yellowstone park vulkaan die de wereld voor 2 maanden met as bedekte en dus 2 maanden donker ze denken daT ER ONGV 50 DIERSOORTEN WAREN UITGESTORVEN

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Zie de recent gestelde vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/grootste-natuurramp-wereld.60374
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yellowstone is misschien de meest bekende maar niet de grootste. Er zijn supervulkanen die nog grotere uitbarstingen voort gebracht hebben. De volgende uitbarsting van Yellowstone zou wel mogelijk bij de grootste komen te horen met een uitstoot van 5000km³ waarbij de uitbarsting van YS tot nu toe respectievelijk 2500km³, 280km³ en 1000km³. De laatste is wel internationaal aangenomen als minimum norm om van een VEI 8 of een supervulkaan te spreken.
En een VEI 8 is natuurlijk enorm destructief maar vergeet de inslagen van meteorieten en de ijstijden niet.
En bij een uitbarsting van een supervulkaan sterven er wel iets meer diersoorten uit. De uitbarsting van Lake Toba 75000 jaar geleden heeft de aarde naar een nieuwe ijstijd geduwd en zelfs de mens is van ongeveer 50 miljoen en een verscheidenheid aan rassen naar enkele 1000den van één en hetzelfde ras herleidt. Deze had een uitstoot van 2800km³ en dus nog groter dan de YS uitbarsting van 2,1 miljoen jaar geleden. La Garita Caldera in Colorado had een uitstoot van 5000km³ en Sam Ignimbrite in Yemen 5550km³.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik blijf bij mij vorige antwoorden over dit onderwerp: De inslag van het object ter grootte van Mars dat leidde tot de vorming van de Maan.

Het scheelde niet veel of deze botsing de aarde compleet had kapotgeslagen tot een tweede asteroïdengordel. De botsing vond plaats in een hele schuine hoek; als een biljartbal die rakelings aan de zijkant wordt aangetikt. Deze zachte tik zorgde ervoor dat het gehele aardoppervlakte in een kolkende lavamassa werd veranderd.

Alles wat toen leefde ging dood. Het was een 100% uitstervingsevent. Een evolutionaire reset...

Ik geef toe dat het uiteindelijke resultaat, de maan en de huidige minerale samenstelling van de aarde goed uitkwam. Maar het was vast niet leuk om op aarde te zijn die ene dag...

Toegevoegd na 8 minuten:
Zoiets: http://www.youtube.com/watch?v=ibV4MdN5wo0&feature=related
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ontstaan van de mensheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de spaanse pest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een andere enorme ramp (naast het ontstaan van de maan) is natuurlijk het inslaan van een enorme meteoriet aan het eind van het Krijt die ervoor heeft gezorgd dat de dinosauriers zijn uitgestorven. In de periode na de inslag van de meteoriet zijn alle diersoorten zwaarder dan 5 kg. uitgestorven. Ze stierven niet van de ene dag op de andere uit, maar over de loop van honderden tot duizenden jaren legden ze het loodje door het veranderde klimaat.

In de loop van de geologische geschiedenis zijn er een aantal van deze catastrofale gebeurtenissen geweest waardoor soms 90 % van al het leven op aarde uitstierf, om zichzelf daarna weer snel over de hele aarde te verspreiden en soortenrijker te worden. Wat precies de oorzaken waren van het massa-uitsterven is nog niet helemaal achterhaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die moet waarschijnlijk nog komen...Het smelten van het ijs...en dan de landen die over spoelt gaan worden. A la Atlantis...