bewegen alle platen elke seconde??(en alle mini mini secondes)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mini seconden bestaan eigenlijk niet. Je hebt: milli, micro, nano femto en pico seconden.

Het beste antwoord

Of ze elke seconde bewegen is mij niet bekend ,maar hoogst waarschijnlijk.
Lang geleden is Gwondana en Aurasia ontstaan uit het oer Pangea.
Later zijn de continenten blijven uiteendrijven ...en dat doen ze vandaag nog met enkele centimeters per honderd jaar.
De huidige continenten zullen ver in de toekomst weer tegen elkaar botsen.
Enkele fragmentopnamen zien we hier bij :vulkaanuitbarstingen en aardbevingen : die voornamelijk ontstaan op barsten , randen en verzakkingen van de platen.
Sommige van die aardbevingen (zoal deze onlangs in Chili), geven dat uiteendrijven nog eens een extra boost.
Door laatstgenoemde liggen de continenten plots weer een paar tiende kilometer uit elkaar.
Het patroon is verder wel vrij regelmatig en berekenbaar.
Dus vermoedelijk dat ze constant bewegen ....of er kleine pauzes zijn is me niet bekend.

Toegevoegd na 16 minuten:
Volgens een Nasa artikel is er voortdurende groei: dus ja op Uw antwoord als het artikel juist is.
Ze vergelijken het met het groeien van vingernagels , maar een beetje trager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb er een zooi in mijn platenkast en die staan al maanden doodstil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Briljant, helaas mag ik nog geen pluspunten geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ikke wel!
Als je het over aardplaten hebt, deze zijn zo groot dat deze zelfs als het ene deel even stil ligt doordat deze bijv. exact even veel tegendruk krijg van een andere plaat, het andere eind van deze aardplaat wel beweegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
levende planten groeien continu, ook al zie je het niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de tektonische platen bedoelt, dan is het antwoord nee. Bewijs komt door het feit dat er aardbevingen zijn. De platen WILLEN bewegen, maar kunnen dat soms niet op hele stukken vanwege wrijving. Ondertussen bouwt de spanning op. Op een gegeven moment breekt de vastgelopen plek open, de platen verschuiven dan soms meters en een aardbeving wordt veroorzaakt door de energie die ineens vrijkomt.