Waarvan is diamant gemaakt?

Hoihoi,

Ik heb al veel sites bezocht omdat ik benieuwd was waar diamant nou precies van is gemaakt. Ik kan alleen maar stukjes vinden waar ik echt niks van begrijp (zoals bij wikipedia) Zou iemand mij dit kunnen vertellen, in een niet al te moeilijke versie?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (6)

koolstofatomen waarbij elk koolstofatoom is gebonden aan 4 andere koolstofatomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
dit is ontstaan omdat de koolstofa tomen onder hele hoge druk zijn samengeperst, maar het is hetzelfde materiaal als de vulling van een potlood, in theorie zou je dus diamanten kunnen maken door potloodvullingen samen te persen. Maar dit is in de praktijk niet haalbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diamant is pure koolstof.
Dat zijn dezelfde atomen als bijv. steenkool, maar dan absoluut puur.
Bijzondere van diamant is het kristalrooster waarin de koolstof atomen zich bevinden: de meest compacte en stabiele vorm mogelijk. Daarom is diamant zo hard.
11 jaar geleden
Diamant wordt niet gemaakt, het is een natuurlijk mineraal en wordt gevonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
KOOLSTOF!
De koolstofatomen waaruit een diamant is opgebouwd, zijn echter krachtig gebonden in een dicht aaneengesloten kristalrooster.
Hierdoor verschilt diamant van grafiet, een andere natuurlijke vorm waarin koolstof voorkomt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wellicht is de koolstof van de diamant aan extreem hoge temperaturen en druk blootgesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diamant is een steensoort, maar wel heel hard. Het is miljoenen jaren geleden in de aardkorst ontstaan
Het is koolstof dat onder heel grote druk heeft gestaan, wordt het eerst grafiet(van de potloden) en zo verder verhardt het tot diamant.
In Antwerpen en Amsterdam is een diamantmuseum, misschien kun je daar eens gaan kijken, of hun site eens lezen
11 jaar geleden
Diamant is een heel erg geordend 3D raamwerk van koolstof atomen. Deze vormen een eindeloos raamwerk van een soort piramide vorming verbindingen (tetraëder, zie figuur). Hierdoor is diamant super hard, in tegenstelling tot grafiet bijvoorbeeld dat uit 'velletjes' koolstof bestaat.

Van nature wordt Diamant gevormd diep in de aardkorst door de hoge druk en temperatuur die daar aanwezig is.
Tegenwoordig is ook mogelijk diamanten te maken uit grafiet. Deze worden gegroeid op een klein diamantje onder hoge druk (zie video).