Hoe kan het dat er met deze droogte meer brand is in het midden en oosten van het land en minder in het westen?

Je hoort vaak van natuur branden in het oosten en midden van het land, maar in het westen en zeeland weer een stuk minder. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is eigenlijk alleen heide en hoogveen dat gevoelig is voor branden. De heide is houtig en de grassen als pijpestrootje zijn goed brandbaar. Het vochtige hoogveen kan ook uitdrogen en gaat ook samen met een heideachtige vegetatie. Daarom zijn we de bosbranden meestal bij grote heide en hoogveenterreinen, die veel voorkomen in Drenthe, de Veluwe en de Peel en in het Westen wel in de duinen. Op zich valt (viel) er op de Veluwe wel meer neerslag dan aan de kust, maar de bodem houdt dat niet vast. De neerslaghoeveelheid op de Veluwe is gedaald, waarschijnlijk vanwege de verstedelijking van de Randstad, waardoor ook in het Westen al flinke thermiek ontstaat die de lucht destabiliseert en buien veroorzaakt die vroeger pas boven de warme Veluwe zouden ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat het daar over het algemeen warmer en droger is doordat de rest van Nederland dichter aan zee ligt. Er zijn natuurlijk ook duinbranden maar dat is dan wel als het echt heel erg heet is.