Tussen Rotterdam, Den Haag. Leiden en Gouda lag vroeger een enorm meer. Weet iemand de naam van dit meer?

Waar nu Zoetermeer ligt, was een eiland in het meer. De Zuidplaspolder, Prins Alexanderpolder, en Zoetermeerse meerpolder waren onderdeel van dit meer. Het meer is qua oppervlakte groter dan de Haarlemmermeer.

Het heeft als geheel bestaan, want ik heb het ook wel eens op oude kaarten gezien.

Ik kan nergens een naam vinden van het meer als geheel.

Link: http://nl-nl.topographic-map.com/places/Zoetermeer-5432939/

Het meer is het lichtblauwe gebied ten noorden van Rotterdam, en ten westen van Gouda.

Toegevoegd na 1 minuut:
De link opent een kaart, met de hoogteniveau, graag twee keer uitzoomen om het gehele meer te zien.

Toegevoegd na 2 minuten:
hoogteniveau's *

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien een dooddoener, maar is het niet gewoon Soetermeerse meer
Erna55
6 jaar geleden
Of het Zoeter Meer.

Antwoorden (1)

De video die ik gevonden heb gaat over de vervening en drooglegging van meren in Zuid-Holland, talloze, die jij wellicht als een geheel hebt gezien op oude kaarten.
---------------------------
"Geprojecteerd op de huidige kaart van Zuid-Holland is het proces van de natte vervening en de droogmaking van de hierdoor ontstane veenplassen te zien.

Deze vervening begint rond 1550 en is in 1750 op zijn hoogtepunt.
Na 1700 komt de droogmaking van de uitgeveende plassen op gang.

In 1900 is dat proces grotendeels voltooid.

In 1550 zijn er slechts een paar natuurlijke meren!
zoals...

Het Zoetermeerse Meer
Het Oostmeer
en het IJsselmeer bij Capelle.

...etc. "
--------------------------
Binnen 20 seconden heb je deze informatie gezien, video is 7.00 minuten lang en interessant. Vele meren en drooggelegde polders zijn het resultaat met regelmatig herkenbare namen die de revu passeren.

"Hoe in Zuid-Holland in de loop van 400 jaar het landschap twee maal veranderde. Eerst werd het verveend en vervolgens weer drooggemaakt."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Leuke video inderdaad +++
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat de video ook laat zien, er nooit een meer geweest in Zuid Holland zoals de Haarlemmermeer was. Er was een aaneenschakeling polders waar veen werd gewonnen en waar kleine meertjes en kanalen ontstonden. Het lijkt een groot meer maar dat was het dus niet.