Nee
Deelstaten zijn semi- onafhankelijke staten in een federale structuur.
Federaal : een deel van de nationale macht omtrent nationale en internationale materies wordt aan een gebied toevertrouwd en is veel groter dan de macht van een provincie of stad.
Duitsland , België , Spanje , Zwitserland hebben onder andere die structuur.
In België zijn er drie federale gebieden: Vlaanderen ,Wallonië en Brussel (Wallonië heeft dan weer twee federale gebieden : Franstalig en Duitstalig België .
Het is nu zo ,dat de macht die een deelstaat krijgt afhankelijk is van wat op nationaal vlak wordt afgesproken. In principe zou een deelstaat in facto onafhankelijk kunnen zijn op een paar materies als defensie en nationale munt na.
De provincies hebben weinig macht ( maar dikwijls ...i België althans...ruime financiële middelen ) Steden en gemeenten hebben meer macht dan de provincie.

Toegevoegd na 8 minuten:
De problemen die er in België op dit moment zijn hebben voor 90% te maken met hoeveel macht men aan de deelstaten wil toevertrouwen . Vlaanderen wil daar heel ver in gaan ,maar Wallonië niet.
In België spreekt men ook van Gewesten ... wat bijna overeenkomt op deelstaten ... maar een paar specifieke verschillen hebben : Zo is Brussel de hoofdstad van het Vlaamse Gewest , maar toch een aparte deelstaat.
De Oostkantons hebben ruime autonomie , maar behoren toch tot het Waals gewest.
De onnozelaars van de politiek hebben het in het verleden zo ingewikkeld gemaakt ...dat ze er nu niet meer uit komen.
Wist U dat België meer dan 45 ministers heeft?...veel meer dan de USA.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant kijkje in de keuken van onze zuiderburen !