Waardoor wordt de Waal niet de Rijn genoemd?

Vanaf Zwitserland tot de Duitse grens heeft de rivier een naam die overeenkomt met de naam Rijn. Maar als die rivier bij Lobith ons land binnen komt wordt deze rivier bijna meteen gesplitst in de Waal en de Nederrijn/lek. Maar de Waal is vele malen groter dan de Nederrijn, dus zou het logischer zijn geweest als de Waal gewoon de Rijn zou worden genoemd, toch is dat niet gebeurt, waarom niet?

Picture for question
7 jaar geleden
31.4K
Antoni
7 jaar geleden
Volgens de tekst op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Waal_(rivier) is dat te wijten aan de Germanen: "Historie De naam Waal (door de Romeinen Vacalis of Valis genoemd, later Vahal) is van Germaanse herkomst en is een verwijzing naar de vele meanders die de rivier ooit gehad moet hebben (Oudgermaans: wôh = krom). Tijdens de Romeinse tijd is de Waal vermoedelijk al de belangrijkste afwatering van de Rijn geweest. Na de Sint-Elisabethsvloed, toen de Waal een kortere route naar de zee vond, is de Waal zelfs zo veel water gaan onttrekken aan de Rijn, dat de andere mondingsarmen (Nederrijn en IJssel) 's zomers soms vrijwel droog stonden en heel moeilijk bevaarbaar werden. Deze problemen zijn opgelost door het graven van het Pannerdens Kanaal, waardoor de Nederrijn en IJssel meer water tot hun beschikking kregen.".
Amadea
7 jaar geleden
Het antwoord staat reeds op Goeie Vraag. Zie http://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/geschiedenis/vraag/526833/rijn-doornenburg-ineens-waal-dezelfde
erotisi
7 jaar geleden
Bedankt, dat verklaart al iets meer.
Cryofiel schrijft daar:
'Vroeger was die de hoofdstroomloop van de Rijn, totdat die hoofdstroom werd afgesneden en het meeste water via de (oorspronkelijk veel kleinere) Waal ging lopen." Bedoelt hij dat de waal oorspronkelijk veel kleiner was dan later het geval was of kleiner dan de oude rijn?

Antwoorden (1)

Rond het begin van de jaartelling was de Nederrijn/Kromme Rijn/Oude Rijn de hoofdstroom, en tevens de noordgrens van het Romeinse Rijk. De van oorsprong Germaanse naam van de rivier is daardoor in het Latijn opgenomen en een internationaal begrip geworden. De Waal en de Lek waren in die tijd minder belangrijke zijtakken. In de loop van 2000 jaar zijn, zowel door natuurlijk verloop als door menselijk ingrijpen, nieuwe splitsingen ontstaan en oude verzand. Maar oude namen zijn gebleven. Daardoor hebben we nu in Nederland een complex stelsel van stromen en stroompjes met een nogal verwarrende naamgeving.
WimNobel