hoe weten archeologen waar ze moeten graven?

Ik vraag me af hoe archeologen precies weten waar ze moeten graven om een fossiel te lokaliseren. Ik hoop dat iemand daar een antwoord op heeft.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Vaak vinden bouwvakkers per ongeluk iets met werkzaamheden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
denk het ook ritsuka. En archeologen kunnen vaak aan de 'bouw' van een landschap zien of er ooit een nederzetting of iets dergelijks is geweest (denk aan 'celtic fields')
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn hier zelfs wetten voor archeologisch rijke sites. Zo kan men daar geen fundering dieper dan 50cm onder de grond leggen zonder dat de archeologen de bouw kunnen stilleggen om eerst te onderzoeken of het terrein geen archeologische waarde heeft. Vaak gaat dit dus om gebieden waarvan gekend is dat er in de buurt archeologische vondsten zijn geweest, of waarvan men weet of vermoedt dat er vroeger iets was dat interessant is voor archeologisch onderzoek.
Vaak blijft het echter giswerk, omdat men nooit zeker is wat men vindt. Anderzijds zijn er buiten de gekende archeologisch interessante sites, nog plaatsen waar archeologen beginnen zoeken. Dat zijn dan de plaatsen waarvan men een vermoeden heeft dat er iets te vinden valt. Hierbij berusten ze zich dan vaak op oude geschriften, verhalen die de ronden doen etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk paleontologen, die zoeken fossielen. Archeologen proberen de menselijke geschiedenis te ontrafelen.

Het beste antwoord

Voor de volledigheid: Fossielen worden gezocht/onderzocvht door paleontologen.
En het vinden van fossielen is deels hard werken, deels geluk, want paleontologen weten vantevoren vaak helemaal niet waar ze moeten zoeken.
De wereldberoemde Burgess Shale is bijvoorbeeld in etappes gevonden, deels door geluk, deels door opmerkzaamheid, deeks door hard werken, zie link.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Fossielen worden in bepaalde soorten steenlagen gevonden en niet in zand. Fossielen zoek je dan ook op die plekken waar dit kalkhoudende gesteente