Welk soort gesteente is dit? ( zie foto )

vandaag dit gesteente gekregen, geen idee wat voor soort.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het lijkt op kalkspaat een kristallijne vorm van calciumcarbonaat.
Om meer te weten te komen zou ik de vindplaats moeten weten

Antwoorden (1)

Het lijken wel karstpijpen, ook wel orgelpijpen genoemd.
Een karstpijp of orgelpijp is een verticale koker gevormd in kalksteen. De pijp ontstaat door karstverwering op zwakke plekken zoals diaklazen, breuken en dolines, en kan tot honderd meter diep worden. Een actieve karstpijp wordt steeds breder en dieper. Soms kan men niet meer spreken over een koker, maar is deze uitgegroeid tot een onregelmatige, brede en hoge ruimte, die via een gat in de plafond in verbinding staat met de buitenwereld.

Een diaklaas is een breuk in een gesteente, waarlangs geen of nauwelijks beweging heeft plaatsgevonden, maar waar het gesteente uit elkaar bewoog dankzij een extensief spanningsregime.