Door de dempende werking van de temperatuur van het zeewater. In de winter is de zee relatief warm, en geeft warmte af aan de omgeving; in de zomer is de zee weliswaar warmer dan in de winter, maar kouder dan de omgeving en koelt ze de omgeving dus af.
(zee) water heeft veel meer energie nodig om op te warmen (of af te koelen) dan een landoppervlak, vandaar dat de temperatuurverschillen op (en bjj) zee kleiner zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord. Kleine aanvulling: de soortelijke warmte van water is veel hoger dan die van land. Dat wil zeggen dat voor het opwarmen van water veel meer energie nodig is dan voor het opwarmen van land. Water warmt daardor langzamer op maar koelt ook langzamer af. Vandaar het verschil in temperatuurvariatie tussen land en zee.
Thecis
8 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En omdat de heersende windrichting vaak (zeker in West-Europa) vaak zuidwest is, komt die lucht over zee en heeft dus grote invloed op de temperatuur.