Is het sub atomisch universum hetzelfde als het parallel universum?

Ik ben me aan't bestuderen (voor mezelf als schrijfster) voor de astrologie (waar k al bijna klaar mee ben), astronomie, en de kosmos (kosmische weerbericht)/ kosmologie. Maar nu moet ik nog weten, aangezien ik een boekenreeks ga schrijven hierover, of dat... aangezien t wel sub atomisch is, maar zich wel parallel afspeelt (waar die reeks over gaat)... twee verschillende dingen alsnog zijn, of dat dat wel hetzelfde is.
Zijn dat twee verschillende dingen...? Hoor ik graag van iemand hoe dát heet, i.p.v. Die twee dingen.
Kan/bestaat dat wél samen bij elkaar...? Hoor ik graag alsnog of dat inderdaad het 'sub atomisch parallel universum' heet.
Alvast bedankt iedereen.

6 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Subatomisch, betekent kleiner dan een atoom. Een quark is een subatomisch deeltje. Van de term "subatomisch universum" heb ik nog nooit gehoord, maar het zou inhouden dat het een universum zou zijn kleiner dan een atoom? Tja als het fictie is kan je alles verzinnen.
WimNobel
6 jaar geleden
O ja, het idee van een "universum in een atoom" dat is ook nog een mogelijkheid. Maar inderdaad... hier overschrijden we de grens van ontestbare theorie naar pure fictie.

Antwoorden (1)

Nee, dat is niet hetzelfde.
In de eerste plaats is "sub atomisch universum" geen correcte term (misschien verkeerd vertaald?). Dat zou moeten zijn "subatomair universum". Maar ook dan is het nog geen gebruikelijke term. Wellicht bedoel je hiermee de veelheid aan soorten deeltjes die je aantreft wanneer je de samenstellende delen van een atoom gaat bestuderen. Het vakgebied dat zich hiermee bezighoudt heet hoge-energiefysica of deeltjesfysica.
Over subatomaire deeltjes is heel veel bekend. Zo is er het standaardmodel waarin precies beschreven wordt wat voor deeltjes er allemaal bestaan en hoe ze met elkaar kunnen wisselwerken. Echter zijn er ook nog veel vraagstukken waaraan gewerkt wordt, bijvoorbeeld de integratie van de zwaartekracht in het standaardmodel.
Met het universum als uitgestrekte ruimte gevuld met sterrenstelsels heeft dit slechts zijdelings te maken. Er zijn wel raakvlakken zoals de vraag hoe het universum ontstaan is en uit wat voor deeltjes het toen bestond.
Maar nu de term "parallel universum". Die wordt op een aantal verschillende manieren gebruikt. Het kan verwijzen naar het idee dat het heelal zo groot is dat ergens ver weg kopieën van de aarde en de mensen bestaan die een parallelle geschiedenis doormaken. Of dat er niet één heelal is ontstaan maar meerdere, of dat er zelfs continu heelallen ontstaan. Kenmerk van alle parallel-universumtheorieën is dat ze hoogst speculatief zijn en met geen mogelijkheid wetenschappelijk getest kunnen worden.
In nog een andere betekenis van het woord wordt verondersteld dat als er op subatomair niveau een meting wordt gedaan van een deeltje dat zich in een quantummechanische superpositie bevindt, en die meting heeft een bepaald resultaat, dat er dan een parallel universum is (of ontstaat!) waarin de meting een ander resultaat had. Dit wordt de "veelwereldentheorie" genoemd.
Misschien is dit de term waarnaar je zoekt. Let wel: ook de veelwereldentheorie is hoogst speculatief en is meer een filosofische vraag naar hoe de quantummechanica begrepen moet worden. Het is geen vraag die deeltjesfysici verwachten met experimenten te kunnen beantwoorden.
WimNobel
6 jaar geleden
Siri1995
6 jaar geleden
Oké, ik heb wel wat aan uw antwoord. Alleen gaat 't, wat betreft mijn trefwoorden, in mijn boek om een heel klein universum dat idd kleiner dan 'n atoom is en dat gelijk met ons meegaat tegelijkertijd. Dat universum weerspiegeld de energie die hier op aarde stroomt, en laat dat zien door elementen en krachten daarvan.
Is dat dan de 'veelwereldentheorie' zoals u net heel mooi zei?
WimNobel
6 jaar geleden
Eigenlijk had ik moeten schrijven "veelwereldeninterpretatie". Het is geen theorie omdat het niet toetsbaar is. Maar het helpt wel om het "vreemde" van de quantummechanica te proberen te begrijpen.
Dat geldt niet voor het idee van een heel klein universum binnen een atoom. Daar heeft Tomaat het al over in zijn reactie en ik had er ook aan gedacht maar niet in het antwoord verwerkt. Ik weet dat dat idee weleens naar voren wordt gebracht maar ik kan er helemaal niets mee. De overeenkomst met de veelwereldeninterpretatie is dat het niet toetsbaar is, maar een verschil is dat het ook helemaal niet helpt om iets beter te begrijpen.