Is Holland en Nederland hetzelfde land?

Mijn zoon zegt dat Holland en Nederland hetzelfde land is. Ik heb er al dagen ruzie over en ben van mening dat Holland een ander land is dan Nederland. Holland is volgens mij het land waar de koning woont, Amsterdam enzo. En Nederland is het land waar Sluis enzo ligt. Wie heeft het bij het rechte eind?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Discussie>Google (wikipedia)
Dat lost 80% van de discussies op. De rest is geloof en mening.
Amadea
8 jaar geleden
Jouw mening klopt in elk geval niet, carine788. De koning woont niet in Noord-Holland maar in Zuid-Holland. Sluis ligt in Zeeland, en dat is net zo goed Nederland als dat de provincies Noord- en Zuid-Holland tot Nederland behoren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Je interpreteert het denk ik verkeerd. Ik haal eruit:
-Holland is het land waar de koning woont
-Holland is het deel waar Amsterdam o.a. ligt
-Sluis ligt in Nederland niet Holland Carine788 zegt verder nergens dat Holland geen deel van Nederland is. Wat carine788 zegt zijn overigens geen meningen, maar feiten of onjuistheden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het stukje is wel rommelig geschreven dus de verwarring erover is begrijpelijk.
erotisi
8 jaar geleden
Holland is een streek in het westen van Nederland, die tegenwoordig opgedeeld is in de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland. De naam is afkomstig van Holtland of Holdland, dus: "houtland". De oudste vorm is uit de tiende eeuw. Wat toen in het Oudnederlands Holtlant genoemd werd had betrekking op een nederzetting waarschijnlijk in de buurt van Leiden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat je zoon wel kan bedoelen is dat Holland niet per se onjuist is als aanduiding voor buitenlanders in hun land/taal. https://en.wikipedia.org/wiki/Netherlands Ga maar met de cursor langs alle talen. Velen hebben een Holland/Ollandija achtige naam.
Amadea
8 jaar geleden
MrTomaat: mijn reactie was gericht aan carine788 en zij schrijft zelf dat het haar mening is. Punt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt om de discussie op te klaren. We zijn tot het besluit gekomen dat we alle 2 een beetje gelijk hadden. Ik dacht dat Holland en Nederland twee verschillende onafhankelijke landen waren met elk hun eigen hoofdstad enzo. Maar Holland is dus eigenlijk een provincie in het land Nederland. Dus daar had mijn zoon gelijk in; dat het geen 2 verschillende onafhankelijke landen zijn. Maar ik heb gelijk dat Holland en Nederland niet exact hetzelfde zijn, zoals hij dacht dat wel het geval was. Nogmaals hartelijk dank!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Dus? Jij probeert carine788 te verbeteren (waar ze volgens mij niet fout zat) en praat met haar mee waar ze volgens mij onjuist zit. Dan is een reactie van mijn kant toch niet zo gek?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@carine788 "Ik dacht dat Holland en Nederland twee verschillende onafhankelijke landen waren met elk hun eigen hoofdstad enzo." Wauw! Daar sta ik van te kijken. (Mag ik vragen waar je vandaan komt? Als in ben je als Nederlandse geboren?) "Maar Holland is dus eigenlijk een provincie in het land Nederland." Nee, ook niet helemaal. Zuid-Holland en Noord-Holland zijn 2 provinciën die beiden in Nederland liggen en soms wel eens Holland genoemd worden, welke eigenlijk meer een historische naam is voor een gebied wat groter was dan die twee provinciën en een enorme invloed had in Nederland.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Graafschap_Holland
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koninkrijk_Holland Maar als men het heeft over Holland, wordt eigenlijk vaker Nederland bedoelt, wat eigenlijk onjuist is. Echter is de naam voor Nederland in veel landen om ons heen toch Holland (of gelijkend) waarschijnlijk een overblijfsel uit de tijd waarin (Graafschap of Koninkrijk) Holland de naam is geworden voor het gebied wat nog steeds een deel van Nederland is. "Maar ik heb gelijk dat Holland en Nederland niet exact hetzelfde zijn, zoals hij dacht dat wel het geval was." Juist. Nederland
-Zuid-Holland
-Noord-Holland
-Zeeland
-Noord Braband
-etc In sommige talen is Nederland wel iets wat op Holland lijkt.
https://diq.wikipedia.org/wiki/Hollanda
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Luister eens naar het lied Ten Oosten Van De Iessel van Daniel Lohues.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://youtu.be/eE_IUPInEuc
Kijk dit filmpje voor een goede uitleg t is wel engels

Het beste antwoord

Nee, maar er wordt wel vaak hetzelfde bedoeld.

http://www.lexiophiles.com/nederlands/holland-of-nederland

Laten we beginnen met de goede term, Nederland. Dit is de juiste benaming voor het land en wordt ook officieel gebruikt. Wanneer je over Nederland spreekt, heb je het over alle twaalf provincies. Holland is slechts de naam voor een klein deel van het land. Alleen de twee meest westelijke provincies, Noord-Holland en Zuid-Holland, maken deel uit van Holland. De rest van het land kan eigenlijk niet met Holland omschreven worden, alhoewel dat wel vaak gebeurd. Vooral in de internationale wereld is de term Holland gebruikelijker als Nederland. Mensen uit de oostelijke en zuidelijke delen van het land zijn soms enigszins geïrriteerd over de term Holland, omdat het alleen het bovengenoemde deel beschrijft. Voor hen is Hollander of een scheldwoord, als ze spreken over mensen die in het westelijke deel wonen, of ze voelen zich beledigd, als ze zelf als Hollander worden aangesproken.

Holland is dus maar een klein deel van Nederland , maar wel het meest belangrijke deel. In de twee provincies leven 6 miljoen mensen (16.5 miljoen mensen in het gehele land) en daarmee is het één van de meest dichtbevolkte regionen in Europa. Veel mensen leven in dit deel, omdat het het economische, politieke en culturele centrum van het land is.

Het gebruik van Holland en Nederland is echter niet zo strikt, vooral omdat de Nederlanders zelf de twee termen naast elkaar gebruiken en dan altijd het hele land bedoelen. Zelfs bij zoiets patrotisch en emotioneels als voetbal gebruiken we Holland veel vaker dan Nederland. Onze nationale aanmoediging om onze oranje geklede helden te ondersteunen is ´Hup Holland Hup´, omdat het zo´n mooie alliteratie heeft. ´Hup Nederland Hup´ klinkt toch een stuk minder leuk.

Toegevoegd na 10 minuten:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Holland zegt:

De naam wordt in het buitenland vaak als metonymia voor geheel Nederland gebruikt, hoewel dit onjuist is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Zie ook https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/holland-the-netherlands
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank om de discussie op te klaren!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als bewoner van Zuid Holland kan ik je verzekeren dat hier geen mens is die zich bijzonder verbonden voelt met Noord Holland als behorend tot de eenheid Holland. In de praktijk wordt die term ook nooit gebruikt als verzamelnaam voor Noord en Zuid Holland. De irritatie hierover van bewoners van andere provincies begrijpen veel bewoners van Noord en Zuid Holland dan ook totaal niet. Persoonlijk begrijp ik ook niets van de vaak denigrerende term 'provinciaal'. Waar je ook woont in Nederland, je woont allemaal in een provincie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In sommige talen noemen ze ons land Holland. Bijv in Griekenland: Hollandia
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik woon in Griekenland en noem ons land meestal Kato Chorio (letterlijk de lage landen). Uiteraard wordt ook Ollandia veel gebruikt, echter ik kom niet uit Holland maar uit Overijssel. Bovendien begint men overal ter wereld The Netherlands prima te snappen, Holland klinkt best oubollig. Dus met je antwoord ben ik onmeunnig goed te pas, een plus!

Andere antwoorden (2)

In veel talen heet Nederland 'Holanda' of 'Holandia' of iets in die geest. Hoewel de naam maar op 2 provincies van toepassing is zeg ik in het buitenland nooit dat ik uit Nederland kom maar uit Holland, anders kijken ze je niet begrijpend aan. De naam Holland wordt door de meeste mensen begrepen alhoewel een opa in Kriva Palanka (Macedonië) tegen mij zei "Holland? Zo'n land bestaat niet". Hij had er nog nooit van gehoord; van Nederland trouwens ook niet. Amsterdam dan probeerde ik; ah nu wist hij het. Amsterdam ja, dat lag in Amerika.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En zo gaat het mij in hongarije net zo.
Ik zeg altijd,,en holland vagyok,( ik ben hollander).
En dan snapt iedereen van jong tot oud dat je uit nederland komt.
zondag
8 jaar geleden
Precies Eef. Dat doe ik dus ook zo in Bulgarije, Turkije, Macedonië , Albanië, Griekenland, Cyprus, Israël, Servië, Kroatië, Slovenië, Montenegro, Bosnië, Tsjechië, Slowakije en Roemenië. En zelfs in Duitsland weten ze beter wat je bedoelt als je zegt dat je uit Holland komt dan wanneer je zegt dat je uit die Niederlande komt. In Kroatië hebben ze overigens ook een echt woord voor Nederland, Nizozemska maar geen hond die dat gebruikt.
De vrede is ver weg, als je om dergelijke futuliteiten zo'n probleem maakt.
In feite heb zoon en moeder alle bij een beetje ongelijk en een beetje gelijk. In de antwoorden is duidelijk aangegeven, dat Holland en Nederland vaak met elkaar verhaspeld worden. Noord Holland en West Friesland liggen in de zelfde provincie maar het westen van Friesland ligt niet in Noord Holland. Dit om het eenvoudig te maken. Met Nederland wordt het land in Europa bedoeld bestaande uit 12 provinciën.
Het Koninkrijk der Nederlanden omvatte ook ooit de voormalige gebieden overzee zoals de ABC eilanden en Saba, Eustacius en St.Maarten, Suriname en Nederlands-Indië . Zie wikipedia verder onder Koninkrijk der Nederlanden.