Is het poollicht te zien op een geheel (rond) oppervlak of alleen in een cirkelvorm? Zo ja, waardoor komt dat?

Het aardmagnetisch veld zorgt ervoor dat de deeltjesstroom in de omgeving van de aarde wordt afgebogen en in de buurt van de Noord- en Zuidpool met verhoogde snelheid de atmosfeer binnendringt. De van de zon afkomstige deeltjes bevatten veel energie, die in de bovenste kilometers van de atmosfeer door botsingen wordt overgedragen op zuurstof- en stikstofatomen. Die energie komt uiteindelijk weer vrij en wordt op 80 tot 1000 kilometer hoogte uitgestraald in de vorm van het kleurrijke poollicht.

Soms zie je dan van lichtgordijnen en lijkt het poollicht zich alleen in een cirkel te laten zien. Maar is midden in die cirkel dan ook poollicht (en dan bedoel daar ter plaatse dus en niet dat je vanaf daar ook kunt zien)?

Indien dat zo is, hoe komt dat dan? Hoe ziet dat aardmagnetisch veld eruit aan de polen? Want die aardmagnetisch stralen die komen er vanuit de zuidpool van de aarde eruit en gaan naar de noordpool. Is het dan zo dat in het midden van de noordpool er geen magnetische stralen zijn die de kosmische straling kunnen binnenleiden in de aardse lucht.

Maw waarom lijkt het erop dat het een cirkel is en waarom niet een heel egaal gebied?

Picture for question
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De verdeling van het poollicht over de aarde is zodanig, dat de kans om poollicht waar te nemen het grootst is in een ringvormig gebied rondom de magnetische polen. De straal van die ring is ca. 1000 km. Dat betekent dus dat de kans om poollicht waar te nemen het grootst is in grote delen van Canada en alleen in het noordelijkste deel van Scandinavië en Siberië. De ring loopt ook min of meer over de geografische Noordpool.
Als je je binnen die ring bevindt, dus nabij de magnetische Noordpool in Canada, dan heb je grote kans om poollicht in het Zuiden te zien!
Ik heb geen bron kunnen vinden waarin precies wordt uitgelegd waarom het een ring is. Maar als je naar de plaatjes kijkt op sciencespace dan krijg je wel een vermoeden: de magnetische veldlijnen dicht bij de evenaar zijn onbereikbaar voor de geladen deeltjes van de zon, omdat ze eerst onderschept worden door de veldlijnen van hogere breedten. Maar de veldlijnen van de allerhoogste (magnetische) breedten zijn zo lang en dun en moeten zo'n grote omweg maken dat ze nauwelijks een rol spelen. Daarom is de kans dat een geladen deeltje van de zonnewind gevangen wordt door een veldlijn van 75-80° magnetische breedte het grootst.
WimNobel