Kan je als je exact op de geografische zuidpool staat nog verder naar het zuiden?

Want als je dan naar 'het zuiden' zou lopen ga je eigenlijk richting de noordpool dus naar het noorden..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. Wel als je op de geomagnetische zuidpool staat.

Geografische zuidpool
De geografische zuidpool van een planeet is het zuidelijke snijpunt van de draaiingsas met het oppervlak. Voor de aarde is dit punt gelegen op het continent Antarctica. De basis Zuidpoolstation Amundsen-Scott bevindt zich hier. Deze basis is het hele jaar door bezet.

Geomagnetische zuidpool
Doordat de Aarde beschikt over een magnetisch veld is er eveneens sprake van de geomagnetische zuidpool, wat natuurkundig gezien op de Aarde een magnetische noordpool is. Aangezien de richting van het magnetisch veld op langere termijn niet stabiel is, is de locatie van de geomagnetische zuidpool niet vast. Momenteel (in 2008) ligt de geomagnetische zuidpool op 137° 51' 45" OL, 64° 31' 38" ZB.[2] De plaats, de richting en de sterkte van het magnetisch veld veranderen voortdurend. Regelmatig treedt er bovendien een omslaan van het magnetisch veld op, een omwisseling van de (natuurkundige) magnetische noord- en zuidpool. De laatste keer dat dat is gebeurd is ca. 780.000 jaar geleden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met geomagnetische pool of (geografische) magnetische pool wordt een van de beide polen, noord- en zuidpool, van het aardmagnetisch veld aangeduid. De geomagnetische polen bevinden zich niet op dezelfde locatie als de geografische polen. De afwijking hierin wordt de magnetische declinatie genoemd. Anno 2007 is deze hoek ongeveer 11,5° west.