Verdwijnen aërosolen na een enige tijd, of blijven deze eeuwig in omloop?

Dan komt er toch altijd bij, door vulkaanuitbarstingen etc?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Regen zorgt ervoor dat aerosolen verdwijnen, ze gaan deel uitmaken van het slib en dergelijk. Er zijn wel wat artikelen over nanocarbon deeltjes bijvoorbeeld in slib in zoete en brakke wateren.
Ze worden gevormd op allerlei manieren. Naaldbomen produceren terpenen (kenmerkende geur). Samen met ozon, UV straling en dergelijke kunnen zich polymeren vormen. Dan heb je inderdaad vulkaanuitbarstingen, die uiteindelijk kleine druppeltjes zwavelzuur vormen, die weer door water als een condensatiekern worden gevormd.
Ook de branding en opschuimende en opspattende zee zorgt ervoor dat druppeltjes verdampen en kleine zoutkristalletjes in de lucht blijven zweven.
Dan zijn er ook nog de menselijke bronnen van aerosolen, uitlaatgassen en dergelijke. Zo uit mijn hoofd kan ik er niet veel meer noemen, maar er zijn er nog veel meer.

Even een goede bron erbij gepakt. Het beste kun je onderscheid maken in secundaire bronnen zoals terpenen en ozon, die door reacties aerosolen kunnen vormen en directe bronnen als brandstoffen, bosbranden en dergelijke, die direct fijnstof produceren. De atmosferische processen die van belang zijn, zijn uitspoeling (regenbuien) en de chemische reacties die de gasmoleculen omzetten in vaste deeltjes of stabiele druppeltjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

aërosolen blijven eeuwig in omloop,maar niet altijd in dezelfde vorm.
Neem bijv. zuurstof: Alles wat zuurstof verbruikt zet deze zuurstof om in andere gassen zoals bijv. koolzuurgas.
Bomen zetten koolzuurgas om in zuurstof en cellulose,een vaste stof.
Zo regelt de natuur over het algemeen zelf het evenwicht tussen gas,vloeistof en vaste stof die allen uit dezelfde basisstof kunnen bestaan en ontstaan.