Kan er 25 Km2 zonnepanelen worden geplaatst in dit gebied?

Op het IJsselmeer is ruimte. Hier kan drijvend, op palen of op nieuw land een hoop zonneenergie worden opgewekt. Er zal ruimte moeten blijven voor scheepvaart, recreatievaart, watervogels. Maar ik schat in dat er dan toch zeker 25 Km2 zonnepanelen past. De vraag is of er toch een belemmering is.

Toegevoegd na 28 minuten:
Het gebied ligt op wat afstand van de oevers om het uitzicht op water vanaf daar niet te ontmemen.

Picture for question
8 jaar geleden
1.2K
ronron1212
8 jaar geleden
Wat jij daar om cirkelt is wel iets meer dan 25 km2.
Poet
8 jaar geleden
Ja klopt. Het gaat niet vol

Het beste antwoord

Nee. Het IJsselmeer is Natura 2000 gebied en als zodanig beschermd tegen nieuwe bebouwing en aantasting van de "leegheid". Volplempen met zonnepanelen is daarom niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Poet
8 jaar geleden
Dank! Edoch, een bestemmingsplan kan gewijzigd worden. Grootse landaanwinning niet ivm de waterberging. Drijvers of palen op de bodem zijn daarmee nog niet uitgesloten. Duisternis wordt versterkt daar de panelen donker zijn. Openheid zal niet worden aangetast daar alles laag op het water blijft. Wijdsheid dus idem. Leegte zou een punt kunnen zijn maar dat is wel een interpretabel begrip. Er is immers ook veel water.
ronron1212
8 jaar geleden
25km2 is nog steeds niet zoveel in het IJsselmeer dus volplempen is het nog niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een bestemmingsplan kan niet gewijzigd worden maar je kunt wel ontheffing aanvragen van het verbod om in strijd met de regels te handelen. Zo'n aanvraag zal getoetst worden, Daarbij zullen de aantasting van de openheid en de gevolgen voor de levende natuur zwaar wegen. Waar zonnepanelen staan bereikt minder licht het water, kunnen watervogels niet meer verblijven en ga zo maar door. Bovendien kan je er niet meer varen. 25 km2 is misschien geen volplempen maar op de kaart is toch een griezelig groot deel van het IJsselmeer omcirkeld.
Poet
8 jaar geleden
Als de panelen zodanig zijn opgesteld dat ze niet het hele water bedekken maar in rijen worden opgesteld met steeds een even zo breed stuk open water ertussen. Dan is er vast nog genoeg licht in het water en ruimte voor vogels
Poet
8 jaar geleden
Wat mij betreft is het nog geen uitgemaakte zaak of het per se "nee" is. Noch of het "ja" is zoals in het andere antwoord. Maar in jouw antwoord plus je toevoeging in de reacties ligt de meeste info welke van belang is op weg naar een antwoord. Daarom beste antwoord

Andere antwoorden (1)

Dat kan maar het rendement zal vele malen hoger zijn in de sahara door meer en langer licht en beter weer hiervoor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Poet
8 jaar geleden
De Sahara is niet van ons
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En?
Poet
8 jaar geleden
Het IJsselmeer is van het NL volk dus daar kunnen we het doen. In de Sahara niet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat vraag ik mij af. Het rendement in de sahara zal vele malen higer zijn dan hier. Zelf trotse bezitter van een paar panelen hheb ikmde afgelopen dagen nauwelijks opbrengst gehad. Dat is niet wat je wilt.