Waar kan ik online een gevonden steen determineren?

Ik heb in Zeeland bijzondere mooie groene stenen gevonden. Hoe kan ik er online achterkomen wat voor een steensoort het is? Ik heb al veel geprobeerd.

Toegevoegd na 9 uur:
Foto toegevoegd. We hebben vooral de stenen met mooie laagjes meegenomen, er waren ook egaal gekleurde (donker)groene, meeste heel glas, sommige wat poreus. Ik ben benieuwd of jullie me verder kunnen helpen.

Toegevoegd na 9 uur:
Glas moet glad zijn. :-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je een foto plaatsten? Mijn man is geoloog, ik zou hem vanavond kunnen vragen of hij zo van de foto kan zien wat het is. En anders weet hij vast wel een site waar je terechtkunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de stenen nu even niet bij de hand, anders had ik dat zeker gedaan. Ik zal zo snel mogelijk een foto plaatsen.
Ze lagen op het strand bij Cadzand, op een plek waar ook fossielen lagen uit de tertiaire tijd. Er lagen er best veel, materiaal is glasachtig. Van licht tot donkergroen met soms mooie laagjes en soms bijna egaal van kleur, soms ook bruine laagjes. Misschien helpt dit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uw omschrijving komt overeen met malachiet...maar ik kan Cadzand er niet direct bij zetten
Misschien toch best een fotootje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk, ik heb hier naast me ook twee stenen liggen uit Cadzand, waarvan ik niet weet wat het is.
maar groene heb ik nog nooit daar gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat leuk. Heb je de foto ook gezien? Er lagen er teveel om mee te nemen! We hebben ook een hoop fossielen gevonden. (maar geen haaientanden, waar we naar op zoek waren)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, ha, nee geen haaientand te vinden!!
Er lopen daar oude mannetjes met een soort zeven, die bij bepaald tij aan de vloedlijn gaan zeven en die tanden gaan naar de winkel in Cadzand, die winkel met al die schelpen.
Wel leuk dat je ook fossielen hebt gevonden, weet je ook waarvan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stukje heup en andere botten van de Coelodonta antiquitatis oftewel de wolharige neushoorn en een stukje mammoetkies. En vermoedelijk Foraminiferen of Serpuliden en Ditrupa sp.(stoottandje) en koraal.
Ik heb er ook een mooie foto van, maar ja dat hoort niet echt bij de vraag hè, om die hier te plaatsen. :-)

Het beste antwoord

Ik was eerst aan kopercarbonaat evt. malachiet of tyroliet aan het denken.
Aangezien die je die in Zeeland hoogst waarschijnlijk niet zult aantreffen in het water en omdat die stenen geen tekenen van erosie vertonen ....besluit ik dat het fosforslakken of andere metalurgische slakken zijn......en die vindt je toevallig heel veel in de Ooster en Wester Schelde.
Waarschijnlijk zelfs van de SIDMAR (nu MITTAL) van Zelzate (België)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor alle moeite die je gedaan hebt en de duidelijke achtergrondinformatie! Interessant artikel.

Andere antwoorden (4)

Dat kan je bij voorbeel op de site goeievraag.nl doen. Er zitten mensen met zeer veel verschillende achtergronden op. Plaats een foto, en er zijn zeker mensen die je verder kunnen helpen.

Toegevoegd na 15 minuten:
... Want een onzin, 4 minnetjes voor iets wat mensen continue doen op de site.

Prima:
Determineren van stenen is een specialistisch werkje, als je echt geen idee hebt. Dus een site helpt je niet veel als je geen idee hebt waar je het over hebt mbt stenen determineren. Een persoon die ervaren is met stenen kan je waarschijnlijk veel sneller vertellen welke steen het is. Vandaar de tip om de foto hier te plaatsen. Maar goed..

Hier is een site waar je het kan doen:
http://gemsdat.forums-free.com/hulpprogramma-voor-het-determineren-van-edelstenen-t13.html

Aan de hand van 6 parameters (minimum brekingsindex, densiteit, dubbelbreking, (an)isotropie + eventueel optisch teken, kleur, transparantie) krijg je een lijst met kandidaat stenen volgens de graad van overeenkomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is waarschijnlijk een lavasteen of zandsteen ik woon in zeeland en heb er meerdere liggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meest waarschijnlijke is dat de stukken steen uit de hoogoverslakken komen, dat zijn meestal grijsachtige harde slakken die overblijven na een smeltingsproces en worden gebruikt in de wegenbouw als verharding, misschien dat door het schuren van het zeewater en zand ze enigszins gepolijst zijn.
In deze slakken zitten meestal glasachtige stenen. die vaak blauwachtig soms groenachtig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We vroegen ons ook al af of het mogelijk een industrieel bijproduct was. Hoe kan ik dat zeker weten? Zal ik Hoogovens aanschrijven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek of er ook de bekende grijzen slakken (stenen) er in de buurt liggen, dan is het vrijwel zeker stenen uit de verharding van wegen en / of paden.
grijs is de meest voorkomende kleur.
We zijn eruit na het bekijken van de foto: zoals hierboven al werd gesteld, zijn het smeltslakken die overblijven na het smelten van metaal uit ertsen. Het is dus wel steen, maar in de hoogovens gesmolten en weer gestold, niet echt natuurlijk meer dus, maar evengoed wel leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, wat een interessante informatie krijg ik allemaal naar aanleiding van deze stenen!