Dit komt door de scheve stand van de aard-as ten opzichte van de zon. In de zomer is het noordelijk halfrond méér naar de zon gericht dan het zuidelijk halfrond, en is het bij ons langer licht. In de winter is het zuidelijk halfrond meer naar de zon gericht dan het noordelijk halfrond, en is het daar langer licht. Hierdoor hebben we ook seizoenen op de aarde.

Toegevoegd na 1 minuut:
In het bijgaande linkje naar Wikipedia vind je meer uitleg en mooie plaatjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat de dagen in de zomer veel langer duren dan in de winter komt doordat de zon hoger aan de hemel komt te staan. Daardoor duurt het ook langer om van het oosten (zonsopkomst) naar het westen (zonsondergang) te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Exact de zelfde reden als bij je vraag hiervoor. De stand v/d aardas ten opzichte v/d zon
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dagen in de zomer duren langer dan de dagen in de winter. De zon gaat later naar beneden dan in de winter.