Als het hier koud is, is het dan in een ander land wel warm en als het hier warm is dat het in dat land dan koud is?

Vraag van mn dochter van zes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Als het op het noordelijk halfrond ( de bovenste helft van de aardbol) winter is, is het op het zuidelijk halfrond (de onderste helft van de aardbol) zomer. Nu in december en januari, februari en maart (in de winter bij ons) is het op de zuidelijke helft van de aardbol dus zomer. Misschien heb je thuis wel een globe (zo'n ronddraaiende aardbol op een standaard), of hebben ze die bij jou op school: dan kun je goed zien waar alle landen van de wereld liggen en of die op de bovenste helft van de aardbol liggen of op de onderste helft. De landen die in de buurt van het midden van de aarde liggen,bij de evenaar (de lijn die de aarde verdeelt in een bovenste en een onderste helft), hebben een klimaat waarbij het eigenlijk nooit koud wordt, zomers niet en s'winters niet. Boven op de aarde en helemaal onder aan de aarde is het wel het hele jaar erg koud, dat is bij de polen van de aarde: de Noordpool (boven op de aarde) en de Zuidpool (onder aan de aarde).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dat klopt, als het nu bij ons hier winter is , is het bv nu in australie zomer, wanneer het daar winter is, is het bij ons zomer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja echt?...goh stom he..dat ik me dat dan niet voor kan stellen..haha
Als je kijkt naar Nederland en Nieuw Zeeland gaat dat precies andersom. Het verloop in tijd is ongeveer een half jaar. Nu is het in Nieuw Zeeland net zulk weer als wij in juni hebben. Daar komt de hele zomer nog...
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
da's een hele goeie bron..persoonlijk vindt ik dat de beste...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je mag eigen ervaring niet als bron plaatsen, het mogen alleen linken zijn ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gebeurt toch vaak marion61, en het geeft in elk geval duidelijk aan waar iemand zich op baseert.
Steenuiltje
13 jaar geleden
@marion61: ik zie dat wel vaker dat mensen uit eigen ervaring putten. Het moet toch niet zo zijn dat ik mijn ervaringen op een website heb staan en dan als bron een link naar díe website neerzet ...... dat komt dan toch op hetzelfde neer?
Ja, Zuid-Afrika is zo'n land! Het ligt ten zuiden van de evenaar, wat betekent dat de zomer in december en de winter in juni begint. In januari worden in het binnenland gemiddeld de hoogste temperaturen gemeten en langs de kust geldt dit voor de maand februari. Ondanks de grote oppervlakte die Zuid-Afrika beslaat zijn er relatief weinig temperatuurverschillen tussen noordelijk en zuidelijk gelegen gebieden. Er heerst over het algemeen dus een gematigd klimaat....

Toegevoegd na 4 minuten:
Deze moeder met d'r kleine meisje genieten nú dus van de heerlijke zomerwarmte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit komt door de positie van de zon ten opzichte van de aarde, hoe groter de hoek, dus hoe hoger de zon aan de hemel (firmament) staat, hoe warmer. hoe korter de zon bij de horizon hoe kouder, makkie om zo je kind(je) "wero" te mogen uitleggen/verduidelijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,
Wanneer het hier Winter is ....is het in het Zuidelijk halfrond Zomer.
Dus :Nederland koud=Nieuw Zeeland warm.
Hetzelfde geldt voor Lente en Herfst :Wanneer het hier Herfst is ...is het in Australië Lente.
Je zal op Kerstmis wel beelden zien van Australië ...waar de Kerstman in korte broek op het strand wandelt tussen de bikini's.
Maar....dat geldt niet overal....er zijn landen waar het altijd warm is : De Tropen ....die kenen een seizoen dat het veel regent en een seizoen dat het bijna nooit regent.
En dat is niet het omgekeerde van hier ....want hier regent het doorgaans altijd veel.

Toegevoegd na 7 minuten:
Kerstmis in Australië