Waarom plegen er zoveel mensen zelfmoord in Japan?

Kranten en dan voornamelijk buitenlandse kranten, maken steeds vaker melding van zelfdodingen in Japan en steeds vaker vermeldt het verhaal dat het internet gebruikt is om gezamenlijk tot een soort groepsgewijze zelfdodingsactie te komen. Recent meldden internetproviders in Japan dat zij de politie zouden inlichten als berichten zouden wijzen op serieuze plannen tot zelfdoding. Men kent er inmiddels een soort 'zelfdodingsbos',.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Voor de jeugd wordt ook veelal stress als oorzaak genoemd, maar ook wel de onderlinge verhoudingen op school door een sterke competitie. Men denkt ook dat de jeugd wordt beïnvloed door het gedrag en de ideeën van de ouderen (zowel de hedendaagse ouderen als de historische helden), waarbij de van oudsher bestaande 'verheerlijking' van seppuku in Japan altijd een grote rol heeft gespeeld.

Voor veel van de problemen lijkt zelfdoding voor de Japanner de enige oplossing om de eer van de familie en van de voorouders te redden. Inderdaad wordt het redden van de familie-eer genoemd als een reden voor zelfdoding.

Sommigen zien overigens ook een oorzaak in het feit dat Japan geen religie heeft die zelfdoding verbiedt. Het boeddhisme stimuleert zelfdoding niet, maar verbiedt het ook niet, zoals de christelijk religie dat wel doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord, vooral de link naar religie , die dat niet verbiedt +

Andere antwoorden (4)

Als wij als westerling ergens in gefaald hebben,halen we onze schouders op en denken,nou ja,volgende keer beter. De Japanner is heel anders ingesteld en ervaart het falen als een grote schande. Een schande,die hij alleen maar uit kan wissen,door middel van zelfdoding. Het is een oeroude traditie in japan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
super antwoord , Moolkeesje +
Naar wat ik heb gehoord is de cultuur daar extreem perfectionistisch, het gaat om presteren. Als dit niet lukt kan dit een groot gevoel van minderwaardigheid geven, wat bij sommige mensen leidt tot zelfmoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Zelfmoordgolf onder Japanse jeugd'

De media, politiek en scholen zoeken koortsachtig naar verklaringen voor de zelfmoordgolf. In een emotioneel commentaar richtte de krant Asahi zich rechtstreeks tot ongelukkige jongeren. ‘In Japan beschouwt men iemand die wegrent voor problemen als een zwakkeling. Maar dat is precies wat jullie moeten doen als jullie wanhopig zijn: wegrennen naar een veilige plek, waar mensen zijn die kunnen helpen!’

‘Veel kinderen praten niet genoeg met hun ouders’, zegt prof. Chikako Ishii, een familietherapeute die lesgeeft aan de Tokyo Women’s University. ‘Vroeger woonden ze onder één dak met tantes, ooms en opa’s en oma’s. Daar zat altijd wel een vertrouwenspersoon tussen. Van een ondersteunend netwerk is nu vaak geen sprake meer. Bovendien is het voor kinderen uit de vele eenkindgezinnen niet vanzelfsprekend zich sociaal te gedragen en rekening te houden met anderen.’

Ishii haalt een recent onderzoek aan van de Universiteit van Kyoto onder 6400 middelbare schoolstudenten. Bijna de helft daarvan was gepest of had zelf wel eens getreiterd. Volgens de onderzoekers is het jennen de laatste jaren geïntensiveerd door internet en sms. Kinderen krijgen soms de naarste berichten over zichzelf te lezen, die wijd zijn verspreid. En ze kunnen daar niets tegen beginnen. ‘In onze cultuur is het nemen van je eigen leven ook een manier om te laten zien dat je gelijk hebt. Volgens mij plegen kinderen niet zozeer zelfmoord uit schaamte, maar meer uit protest tegen wat hen is aangedaan. En om de daders te beschamen.’

Volwassenen geven in dat opzicht niet bepaald het goede voorbeeld in Japan, moet ook Ishii toegeven, waar om de haverklap leidinggevende personen van daken springen omdat de resultaten binnen hun organisaties tegenvallen of omdat er fraude is gepleegd.

Een kant-en-klare oplossing heeft Ishii niet. ‘Maar ik denk dat hulp van buitenaf, zoals therapie, in veel gevallen kan helpen. Maar daarop rust nog steeds een taboe in Japan.’

Midori Komori hekelt vooral het onderwijssysteem. ‘Scholen zijn heel bang om een slechte beoordeling te krijgen van het Ministerie van Onderwijs na een zelfmoord als gevolg van pesterijen. Daarom houden ze dat liever onder de pet. Het ministerie roept nu dat leraren te veel nadruk leggen op academische resultaten en onvoldoende oog hebben voor kinderen. Maar de leraren volgen gewoon de richtlijnen. Die moeten dus veranderen.’
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zelfdoding ontstaat vooral onder japanners die bij bepaalde fabrieken werken waar een zo hoge werkdruk is
dat zij het niet meer aankunnen om te gaan werken .
En dan als een soort protest zelfmoord plegen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ehm was dat niet in China ?