Bestaat er ook 'niemandscontinent' op een grondgebied? net als dat je niemandsland hebt?

Bijvoorbeeld dat de Transitzone op een luchthaven niemandsland is en tussen twee grensposten ook niemandsland is. Maar dan wil ik weten of er ook een niemandscontinent is, of is niemandsland automatisch niemandscontinent?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Ja, Antartica:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antarctica
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antarctica is niet van niemand: http://nl.wikipedia.org/wiki/Antarctica#Territoriale_claims
Een continent is een zeer grote landmassa die niet of vrijwel niet met andere landmassa's verbonden is. Hierbij wordt alleen gelet op land en water, niet op de waterdiepte, onderzeese bergruggen of het continentaal plat. We hebben op aarde gerangschikt van groot naar klein de volgende continenten: Eurazië (bestaande uit de werelddelen Azië en Europa), Afrika, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Antarctica en Australië. Een continent heeft dus niet te maken met 'van wie iets is' maar is meer een aardrijkskundige aanduiding, behalve Australië is er geen ander continent wat volledig van 'iemand' is.

Antarctica is wel een geval apart maar is ook niet van 'niemand': Antarctica is niet politiek verdeeld, maar verschillende landen, vooral landen die dicht bij het continent liggen, hebben in de eerste helft van de 20e eeuw verschillende stukken opgeëist. Deze opeisingen hebben weinig praktische betekenis, maar ze worden nageleefd door vele cartografen zodat het continent op staatkundige kaarten op een enorme aangesneden "ijstaart" lijkt. De meeste van deze landen hebben observatie- of onderzoekscentra op Antarctica binnen het door hen opgeëiste gebied.

Andere landen, al dan niet met bases op het continent, hebben geen gebied opgeëist, maar sommige landen, waaronder Rusland, behouden zich het recht voor dit in de toekomst te doen. De claims worden niet erkend door de andere landen en door de Verenigde Naties. Een aantal landen, waaronder Nederland, heeft ook nadrukkelijk deze territoriale claims verworpen.

Het Antarctisch Verdrag behoudt de status quo en "bevriest" alle soevereiniteitsclaims voor de looptijd van het verdrag. Tot de "partijen", de landen die het verdrag zijn aangegaan, behoren alle landen met een territoriale claim, maar ook landen zonder claim, die actief zijn in het gebied, zoals België, Nederland, Rusland, de VS en Zuid-Afrika. Artikel IV van het verdrag beschermt zowel de partijen met als zonder territoriale aanspraken. Hun activiteiten in het kader van het verdrag kunnen niet worden beschouwd als een verzaking aan hun claims c.q. als een erkenning van de aanspraken van andere staten. Ook kunnen hun handelingen tijdens de duur van het verdrag niet gebruikt worden om hun positie te staven of om die van andere staten te betwisten. De partijen kunnen tijdens de duur van het verdrag geen nieuwe claims maken of hun bestaande aanspraken uitbreiden.