Waarom is het zand hier zwart en ietsje dieper geel en in de woestijn wit?

hoe kan het dat het toch allemaal verschillende kleuren heeft overal in de wereld/grondlagen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Er zijn uiteraard veel soorten en kleuren van zand : meer dan 2000 soorten.
Maar uw vraag is toch te beantwoorden : Een groot deel van Zuid Nederland en Vlaanderen zijn zandbodems , met geelachtig , maar hier en daar ook wel wit zand en zwart (löss)
De bovenste lagen zijn hier meestal cultuurgronden , die eeuwenlang bewerkt zijn en zo een humuslaag vormen .
In bossen is die laag veelal kleiner.

Het zand van de Sahara waar U waarschijnlijk naar verwijst ....gaat voornamelijk over grote zandduinen , die nota bene maar een klein deel an de Sahara uitmaken.Maar die veel op foto's verschijnen omdat ze zo fotogeniek zijn. Wel dat zand is goed te vergelijken met ons duinzand , dat ook her en der wel kleine variaties heeft.
Zand is gesteente dat tot zijn essentie herleid is , door corrosie , verwering en sedimentatie . Soms ook met overblijfselen van schelpen.
Die gesteenten zijn niet overal hetzelfde , vandaar de variatie in kleuren.
Het is soms moeilijk , zoniet onmogelijk om overal (vooral duinen ,rivieren) de herkomst te bepalen omdat over de eeuwen heen zand verplaatst wordt door wind en water

Toegevoegd na 2 minuten:
Die bovenste humuslaag bij ons is bruin...dikwijls vermengd met leem ,mergel en klei , samen met resten van organische produkten en hier en daar ook wel van verbranding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zand in de woestijn is lang niet altijd wit, maar komt voor in bijna alle kleuren van de regenboog.

Zand heeft verschillende kleuren doordat het ook andere mineralen en metalen kan bevatten en ook de structuur van de korrels verschilt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bv zwart zand in de Libische woestijn.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bv zwart zand in de Libische woestijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zand ontstaat door de verwering van gesteenten. Als het gesteente waaruit het zand ontstaan is, zwart was, krijg je zwart zand. Als het gesteente waaruit het zand ontstaan is, heel licht van kleur was, krijg je wit zand.

Is het zand in de bovenste laag in Nederland dan ontstaan uit zwart gesteente? Nee, het was oorspronkelijk ook wit, alleen is het door al het plantaardige materiaal (humus) wat er in terecht gekomen is, zwart geworden. Deze bodems noemen we podzols (zie linkje).

Het witte zand in de woestijnen bevat geen plantaardig materiaal en blijft dus wit. Maar het strandzand op Porto Rico is ontstaan uit basalt en dus pikzwart, zonder humus. En het strandzand op Aruba is wit met roze spikkeltjes. Het is ontstaan uit (koraal)rifkalk met veel bloedkoraal.