De (theoretische) lading van de aarde schommelt tussen bepaalde waarde:

a) als de lading maximaal positief is, dan is Qaarde = 0,5mC of 3E15 protonen
b) als de lading maximaal negatief is, dan is de Qaarde=0,25 µC of 1,5E12 elektronen.

Dat klink veel, maar bedenk:
* een autobatterij van 250Ah is equivalent aan een lading van 900000C
* 3e15 protonen dat is ongeveer het aantal protonen in 5 microgram waterstof.

Daar komt nog bij dat de zonnewind die de aarde constant bestookt het evenwicht verstoort zodat je weinig over de werkelijke lading kunt zeggen. Feitelijk zal die niet ver van neutral zijn want de elektromagneitische kracht is zo sterk dat als de aarde een beetje lading zou hebben alles met een tegengestelde lading er op te pletter zou slaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
Is dat de lading van het gehele hemellichaam Aarde, inclusief dampkring? Je zegt dat klinkt veel, maar ik vind het verbazend weinig. En nog verbazender dat ze zo'n kleine lading over de hele aarde hebben kunnen meten!
WimNobel
9 jaar geleden
Aha, ik heb je bron nog even goed gelezen. Wat de professor in essentie beweert is, dat de aarde, zonder alle storende factoren zoals kosmische straling, waarschijnlijk positief geladen zou zijn omdat het voor de zwaardere protonen moeilijker is te ontsnappen naar de ruimte dan voor de negatieve elektronen.
Mullug heeft de vraag beantwoord voor de hele aarde als geheel. Maar misschien doelt de vraagsteller op plaatselijke omstandigheden, of op de vaste bodem van de aarde in vergelijking met de atmosfeer. In dat laatste geval zou ik zeggen dat de aarde meestal positief geladen is en de (onweers-)wolken negatief. Althans, kom ik tot die conclusie na lezing van het wiki-artikel.
WimNobel