Waarom vestigden de Indo-Europese volkeren zich in andere gebieden?

Grieken vestigden zich in Zuid-Europa. (2000 - 1000 v.C)
Italiërs (o.m. Romeinen): vestigden zich in Zuid-Europa (1000 v.C)
Kelten: vertrokken vanuit centraal Europa naar onze gewesten (800 v.C)
Germanen: vestigden zich in Noord-Europa (800 v.C)

Maar waarom gaan ze verhuizen? Ze leefden eerst in Zuid-Rusland. Ze 'verhuisden' na 2000 v.C)

Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien omdat de leefomstandigheden elders beter waren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben je zeker van je antwoord? ...
tinus1969
9 jaar geleden
Volgens mij is volksverhuizing eigenlijk geen goed woord; het zijn meestal gebiedsuitbreidingen en/of veroveringen. door groeiende volkeren.
Zo waren de eerste steppenruiters (ca 6000 jaar geleden) in de Oekraine bijzonder succesvol; ze hadden het paard getemd, lieten grote kuddes koeien en schapen grazen, en aten en dronken vlees en melk van die kuddes. Die bevolkingsgroei en militaire macht werd gebruikt om de omliggende landbouwende volkeren te veroveren, die militair zwakker waren (slechter gevoed en kwetsbaarder omdat een akker niet mobiel is).
Dat patroon heeft zich 5000 jaar herhaald; steppenruiters uit het oosten hebben meermalen Europa aangevallen; de Hunnen, Vandalen, Mongolen en Magyaren waren de laatsten. Pas de uitvinding van het geweer en het koloniseren van die steppes door boeren heeft die invasies gestopt.

Het beste antwoord

Interessant die volksmigraties. Wat de Kelten betreft vond ik dat een van de oorzaken wellicht sociale spanningen waren, vanwege een groeiende bevolking. Kan me ook voorstellen dat klimatologische factoren van invloed zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Heb je misschien ook het antwoord voor de Grieken, Italiërs en de Germanen? Hartelijk bedankt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede antwoord maar de beste was: " Volgens mij is volksverhuizing eigenlijk geen goed woord; het zijn meestal gebiedsuitbreidingen en/of veroveringen. door groeiende volkeren.
Zo waren de eerste steppenruiters (ca 6000 jaar geleden) in de Oekraine bijzonder succesvol; ze hadden het paard getemd, lieten grote kuddes koeien en schapen grazen, en aten en dronken vlees en melk van die kuddes. Die bevolkingsgroei en militaire macht werd gebruikt om de omliggende landbouwende volkeren te veroveren, die militair zwakker waren (slechter gevoed en kwetsbaarder omdat een akker niet mobiel is).
Dat patroon heeft zich 5000 jaar herhaald; steppenruiters uit het oosten hebben meermalen Europa aangevallen; de Hunnen, Vandalen, Mongolen en Magyaren waren de laatsten. Pas de uitvinding van het geweer en het koloniseren van die steppes door boeren heeft die invasies gestopt. "

Andere antwoorden (1)

Deze migraties vonden plaats door verdringing van andere volken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Maar: bron?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben docent geografie geweest,