Nee, vanwege het feit dat er geen bergen zijn in Nederland. Wij maken wel gebruik van waterkracht, maar op een andere manier.
In bergachtige gebieden stroomt water relatief snel naar beneden. Waterkrachtcentrales maken gebruik van die grote stroomsnelheid. Om zeker te zijn van voldoende aanvoer van water, ook in periodes met weinig neerslag of smeltwater ligt water opgeslagen in aangelegde stuwmeren. Bij de stuwdam ontstaat dan een groot hoogteverschil, het zogeheten verval. Waterkrachtcentrales met stuwmeren hebben vaak een groot elektrisch vermogen van enkele honderden megawatt.

Op kleine schaal wordt in Nederland met waterkracht elektriciteit opgewekt. De energie wordt niet uit een groot hoogteverschil of uit de snelheid van het water gehaald, maar uit de enorme hoeveelheden water die in korte tijd passeren. De turbines maken gebruik van het drukverschil vóór en achter de turbine. Men noemt dit 'reactie'-turbines. De bladen lijken op die van een grote scheepsschroef. Om ze te versnellen wordt een tandwielkast voor de generator geplaatst. Doordat de aanvoer van het water benedenstrooms (dicht bij zee) veel regelmatiger is dan bovenstrooms (dicht bij de bron), is de aanleg van stuwmeren niet nodig.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je natuurlijke rivieren hebt zoals in Nederland dan kan je altijd een stuwdam plaatsen. Je zult dan wel enorme vlaktes moeten onder water zetten omdat er niet veel hoogteverschil is. Je kan een stuwdam in theorie kunnen plaatsen maar ik denk dat het economisch niet veel zal opbrengen
Dus theoretisch "ja" maar economisch "nee"
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn er, maar wat mij betreft worden ze onmiddelijk gesloopt. De milieuschade (obstructie vistrek en dergelijke) weegt niet op tegen het geleverde vermogen, dat voor de roercentrale het vermogen van enkele personenauto's bedraagt. Daar ga je geen miljoenen voor uittrekken lijkt me. Ze zijn mijns insziens volkomen onrendabel en geven veel natuurschade.