Wat zijn de redenen dat Nederland daalt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We worden te zwaar:) (geintje)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk, want ik wou ook zoiets zeggen: teveel asfalt, waardoor te zwaar...;)

Antwoorden (4)

Nederland daalt (geografisch) vooral in die gebieden waar gas wordt gewonnen. Groningen en drenthe derhalve. (Slochteren).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook op veengronden, inklinken noemen ze dat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jakobus...Je hebt gelijk, mits het droger wordt. Bij uitdroging gaan die veengronden inklinken.
Er is meer aan de hand dan alleen wat wij mensen teweeg brengen.

sinds de laatste ijstijd (10000 jaar geleden) schijnt het zeeniveau 100 m te zijn gestegen (zie ook link).
Normaal stijgt de zeespiegel 20-100 cm per eeuw, ten gevolge van het smelten van ijskappen uit die ijstijd

Dit is in feite voor ons een vergelijkbaar effect als bodemdaling, hetgeen ook door natuurlijke verschijnselen plaatsvindt.

Kijk aub verder in de link anders tik ik die hier helemaal over, dat lijkt ook zo'n onzin.

De mensheid heeft de laatste eeuwen de situatie er niet beter op gemaakt maar het is niet dat nederland ALEEEN door ons toedoen zakt
12 jaar geleden
2 redenen zijn al genoemd van (relatieve) bodemdaling. Delfstoffenwinning (gas enz) en zeespiegelstijging.
een 3e zeker niet onbelangrijke reden is het feit, dat er na het einde van de laatste ijstijd een bodem stabilisatie optreedt.
Tijdens de ijstijd lag er op scandinavië een ijslaag van enkele kilometers dikte. dat heeft uiteraard een gigantisch gewicht en drukt daarmee dat Sub)continentje naar beneden. De gesmolten laag onder de slechts enkele kilometers dikke aardkorst is immers flexibel. omdat op één plek de aardkorst omlaag wordt gedrukt komt die elders in de omgeving (waaronder dat deel van Europa waar Nederland ligt) omhoog. vergelijk het met een steen die je in modder drukt. onder de steen gaat de modder naar beneden, eromheen komt die omhoog.
Nu de ijstijd voorbij is en de dikke ijslaag verdwenen gebeurt het tegenovergestelde. Scandinavië komt langzaamaan weer omhoog en de omgeving zakt weer terug naar het oorspronkelijke niveau. dit is echter een erg langzaam verlopend proces. het begon ongeveer 10.000 jaar geleden en vindt nu nog steeds plaats.
hoever dat zal gaan weet niemand, maar de verwachting is, dat dit proces voorlopig nog niet stopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Inklinking en/of het winnen van grondstoffen zorgt ervoor dat de grond inzakt.
2. Nederland kantelt (het westen komt lager te liggen, en het oosten iets hoger)
3. De zeespiegelstijging zorgt ervoor dat Nederland lager komt te liggen t.o.v. de zeespiegel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt goed opgelet, een plusje van de juf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank U juf!