wat betekenen de kleuren op een landkaart?

ik heb en examen en daar moet je de kleuren weten van een legenda bv blauw is water groen is bos rood zijn kerken snelwegen zijn paars en zandwegen wit maar wat betekenen dan zwart bruin geel en oranje?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.4K

Antwoorden (1)

Dat kan iedere kaartenmaker zelf bepalen en het hangt er ook vanaf wat het thema van de kaart is.

Maar wat je wel vaak ziet is:
Zwart = spoorwegen, grenzen, aanduidingen
Bruin = bergen (onder de sneeuwgrens want dan wordt het wit)
Geel = woestijn
Oranje = stedelijk gebied, dus dorpen en steden.

Als het gaat om bestemmingsplannen dan is het kleurgebruik wettelijk voorgeschreven. Deze kleuren zijn te vinden in de "Standaard voor Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012" oftewel SVBP 2012: