Een algemeen verhaal vond ik onder de term natievorming:
Natievorming (Engels: nation-building; ook wel in het Nederlands gebruikt) is het proces waarbij de culturele identiteiten van verschillende gemeenschappen in een staat steeds meer op elkaar gaan lijken en de onderlinge verbondenheid steeds groter wordt. Het volgt vaak op staatsvorming en wordt mogelijk gemaakt door de modernisering waardoor de onderlinge contacten toe konden nemen. Overheden hebben daarbij een actieve rol in het bevorderen van een nationale identiteit. Terwijl daarmee de sociale cohesie bevorderd kan worden, kan het tegelijkertijd leiden tot uitsluiting van groepen die niet worden beschouwd als leden van de natie en soms ook extreem nationalisme.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe ontstaat een land?

Je vraag lijkt makkelijk, maar is heel moeilijk (en dus goed!).

'Land' gebruiken we in geschiedenis meestal voor een gebied dat aardrijkskundig bij elkaar hoort, 'volk' of 'natie' voor een grote groep mensen die eenzelfde taal en gewoonten delen, en 'staat' voor het bestuur - ik denk dat je dat laatste bedoelt.

In 1815, net na Waterloo, kwamen 39 Europese staten in Wenen samen om uit te maken hoe en wanneer staten nog konden veranderen (samensmelten, afscheuren) of opgericht worden. Hun besluit was dat daarvoor de erkenning (goedkeuring) van zoveel mogelijk andere staten nodig was. Men kon niet meer 'zomaar' een nieuw staat afscheuren, zonder de steun van anderen. Wat niet voorzien was, is dat soms maar een deel van de staten een nieuw staten erkent, zodat de situatie 'half-half' blijft. Bovendien bleef men afhankelijk van de grote Europese staten, zodat vooral kolonies het moeilijk hadden om een echte staat te worden.

Daarom kwamen in 1933 de Amerikaanse staten samen in Montevideo, Uruguay, waar ze beslisten dat een staat ook voortaan zichzelf kan uitroepen, onder vier voorwaarden:
•permanente bevolking (volk, natie)
•een eigen gebied (land)
•een eigen bestuur
•relaties met andere staten

Sinds 1970 worden steeds minder nieuwe staten erkend, en wordt het moeilijker.

Er zijn overigens vreemde gevallen:
•Tussen de Tweede Wereldoorlog en de Val van de Muur was er een Poolse regering in ballingschap in Londen, die internationaal erkend was, maar geen gebied meer bezat.
•De Internationale Orde van de Ridders van Malta heeft niets meer te zeggen over het eiland Malta, maar zit nog wel in de VN (weliswaar als waarnemer) en heeft uitgebreide diplomatieke relaties.
•Somalië, dat zich 20 jaar geleden afscheurde van Ethiopië, heeft geen internationale erkenning, maar wel een eigen bestuur.
•Kosovo (deel van Servië?), Transnistrië (deel van Moldavië?), Nagorno-Karabach (deel van Azerbeidjan?), Taiwan (deel van China?), Palestina (deel van Israël?) en de Westelijke Sahara (deel van Marokko?) zijn andere bekende 'moeilijke' gevallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Goeie link! Waarom zelf een antwoord bedenken als er al een goed antwoord op internet te vinden is?